OPIS
Obok wysokiej jakości oferowanych produktów i wprowadzanych innowacji najważniejszym czynnikiem sukcesów są dziś ludzie, ich wiedza i kwalifikacje, chęć wzajemnego współdziałania i wprowadzania zmian umożliwiających adaptację do zmieniającego się otoczenia. Nie chodzi tutaj oczywiście o ludzi jako bierny zasób, lecz jako układ stosunków społecznych opartych na kulturze, zdolny do tworzenia wartości i osiągania synergii.
Menadżerom potrzebna jest więc nowa, interdyscyplinarna wiedza, odejście od sztywności i szablonowości myślenia (kreatywne myślenie) i działania na rzecz swobodnej wymiany myśli i tolerancji różnych opcji i punktów widzenia. Potrzebna jest zatem przyjęcie postawy poznawczej bazującej na wielostronnej refleksji, nie pod dyktando schematów i rutyny, lecz rzeczywistych potrzeb wynikających z wizji rozwoju firmy i zmian zachodzących w systemie zachowań i wartości.
Pomocą w kreowaniu i utrwalaniu takiej postawy menadżerów powinna być niniejsza książka, ukazująca zaburzenia w systemie zachowań pracowniczych i sposoby ich usuwania w celu tworzenia zdrowego klimatu pracy i dobrych warunków współdziałania. Głównym przesłaniem książki jest stwierdzenie, że tylko ład między współdziałającymi ludźmi, partnerska współpraca i pełne zaangażowanie ich energii i inteligencji może pozwolić przedsiębiorstwu stawić czoła wymaganiom nowego otoczenia kreowanego przez gospodarkę rynkową.