OPIS
Twórczość Hala Hartleya jest w Polsce mało znana, a przecież reżyser ten należy do czołówki niezależnego kina amerykańskiego. Od dwudziestu lat konsekwentnie buduje własny świat mieszczący się w obszarze kina małego realizmu. Portretuje bohaterów zwyczajnych, banalnych, ale jednocześnie należąc do grupy twórców samoświadomych. Zmysł obserwacji zderza z rozwiązaniami zaburzającymi realistyczny wymiar jego prac, ujawniającymi formę. Przyznaje się do inspiracji kinem Jeana-Luca Godarda i Roberta Bressona. Jednocześnie realizuje kino własne, często na pograniczu eksperymentu.
Niniejszy tom przynosi analizy średnio- i pełnometrażowych filmów Hartleya. Żaden z autorów nie miał narzuconej perspektywy, dzięki czemu mogli oni odkrywać poszczególne utwory po swojemu. Z ich osobistych tekstów wyłania się jednak zaskakująco spójny wizerunek artysty. Gesty–osoby–teksty to raczej monografia niż typowa praca zbiorowa.