OPIS
Niniejsza publikacja została poświęcona sowieckim czołgom ciężkim T-35 i działom samobieżnym SU-14 skonstruowanym na bazie T-35. Wbrew oznaczeniu, nie był to następca słynnej `34`, bowiem T-35 został skonstruowany na początku lat trzydziestych XX wieku.
Sowiecki czołg powstał pod niewątpliwym wpływem, choć na pewno nie był kopią (jak to miało miejsce w przypadku tankietek T-27 i czołgów lekkich T-26), brytyjskiego czołgu ciężkiego A1E1 `Independent` skonstruowanego przez zakłady Vickers w latach 1922-1926. A1E1 miał masę prawie 26 000 kg i był napędzany 12-cylindrowym silnikiem Armstrong-Siddeley o mocy 257,6 kW (350KM).
T-35 kopiował koncepcję czołgu A1E1 `Independent`, lecz był silniej uzbrojony, bowiem czołg brytyjski był uzbrojony tylko w armatę kalibru 47 mm i trzy (początkowo trzy, potem dwa i w końcowej fazie produkcji ponownie trzy lub cztery, z przeciwlotniczym) karabiny maszynowe. Czołg brytyjski pozostał jedynie w formie prototypu, obecnie eksponowanego The RAC Tank Museum w Bovington Camp, natomiast Sowieci wykonali kilkadziesiąt czołgów, z których jeden przetrwał do czasów dzisiejszych w muzeum w Kubince w Rosji.