OPIS
Celem niniejszej książki jest szczegółowe omówienie zagadnień dotyczących statutów jednostek oświatowych w nowej rzeczywistości prawnej. W publikacji koncentrujemy na procesie tworzenia wewnątrzszkolnego aktu prawnego, jakim jest statut, oraz na trybie jego przyjmowania i ogłaszania.
Książka jest pomyślana jako pomoc przy opracowywaniu statutów dostosowanych do nowego prawa. Podajemy w niej różne opcjonalne zapisy i rozwiązania, które pozwalają na zwięzłe ujęcie najistotniejszych regulacji. Opracowanie zawiera zarówno elementy, jakie w statucie znaleźć się muszą, gdyż są wymagane prawem oświatowym, jak i te, które znaleźć się tam powinny z uwagi na szerszy kontekst prawny. Pokazujemy również fakultatywne zagadnienia i przykłady regulacji wraz we wskazaniem ich znaczenia dla rzeczywistości szkolnej. Zwracamy także uwagę na regulacje, które nie powinny lub nie mogą zostać zawarte – podajemy równocześnie przyczyny takiego stanowiska. Zaprezentowaliśmy liczne przykłady zapisów statutowych, jak również przykładowe statuty niektórych typów szkół i placówek oraz ich zespołów. Opracowanie zawiera także przykłady najczęściej popełnianych błędów dotyczących zarówno strony merytorycznej, jak i strony formalnej statutu.
Dzięki uniwersalnemu charakterowi treści niniejszego opracowania będzie ono aktualne jeszcze długo po 30 listopada 2017 r. Pomimo że większość statutów powinna być dostosowana do nowego prawa w tym terminie, czytelnik po zapoznaniu się z publikacją być może dojdzie do wniosku, że trzeba wprowadzić zmiany do tekstu statutu, a nawet opracować go od nowa.
Najważniejsze zmiany dotyczące statutów jednostek oświatowych to:
odejście od ramowego statutu dla szkół i przedszkoli na rzecz zapisów ustawowych oraz rozporządzenia w sprawie organizacji przedszkoli i szkół, pozostawienie ramowych statutów w przypadku placówek (z wyjątkiem placówek artystycznych) oraz przepisów wykonawczych dotyczących organizacji tych placówek i odpłatności w nich pobieranych, pozostawienie w mocy zapisów ramowego statutu gimnazjum, a także dotychczasowego 3-letniego liceum, 4-letniego technikum oraz zasadniczej szkoły zawodowej w zakresie niesprzecznym z nowym brzmieniem ustaw oświatowych; uczniów gimnazjum dotychczasowe zasady obowiązują w ten sam sposób niezależnie od tego, czy uczęszczają oni do wygaszanego gimnazjum, czy do klasy gimnazjalnej w szkole innego typu.
Książce odpowiadamy na pytania, które obecnie sprawiają najwięcej problemów, np.:
Czy statut może zawierać preambułę? Jak prawidłowo zredagować delegację prawną do uszczegółowienia spraw poza statutem? Czy licea i technika opracowują nowe statuty? Z jakich powodów w statucie nie należy powtarzać zapisów ustaw i rozporządzeń? Jakie błędy są najczęściej popełniane przy redagowaniu zapisów statutu?
W książce znajdują się następujące wzory:
statut przedszkola, statut szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjalnymi, statut branżowej szkoły I stopnia, statut zespołu szkolno-przedszkolnego, statut zespołu szkół, organizacja innej formy wychowania przedszkolnego, statut szkoły niepublicznej.