OPIS
• Tytuł wchodzący w skład nowej serii publikacji dodatkowych „Kalejdoskop ucznia”, których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w kl. 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje mają poszerzać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane jako materiał dodatkowy (uzupełniający) w trakcie zajęć w szkole lub jako praca domowa.
• Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt do matematyki, wprowadzony w miejsce publikacji „Liczę” i „Rozwiązuję zadania”.
• Zagadnienia ułożone zgodnie z kolejnością wprowadzania w metodzie pracy prof. Jadwigi Hanisz (i zadania nawiązujące do tej metody):
ORIENTACJA W PRZESTRZENI
CECHY WIELKOŚCIOWE
✓ Porządkowanie wg jednej cechy
✓ Porządkowanie wg dwóch cech
KLASYFIKACJA
✓ Klasyfikacja przedmiotów wg jednej cechy
✓ Figury geometryczne, klasyfikacja wg jednej cechy, dwóch i większej liczby cech
✓ Karty logiczne
POJĘCIE LICZBY NATURALNEJ
✓ Porównywanie liczebności zbiorów
✓ Porządkowanie zbiorów według liczebności. Pisanie cyfr
✓ Liczby porządkowe
DZIAŁANIA NA LICZBACH
✓ Dodawanie i odejmowanie, układanie działań do obrazków
✓ Porównywanie sum i różnic
✓ Wykorzystanie grafów do dodawania i odejmowania. Równania z okienkiem
ZADANIA TEKSTOWE
✓ Dodawanie i odejmowanie
✓ Układanie zadania tekstowego do rysunku lub działania
✓ Obliczenia pieniężne
✓ Wybieranie poprawnego sposobu obliczania
✓ Zadawanie pytań do zadań
✓ Wybieranie pytań do zadania
✓ Zadania złożone
✓ Zadania trudne
FIGURY GEOMETRYCZNE
✓ Rozpoznawanie figur
✓ Rytmy
✓ Mozaika
✓ Symetrie
JEDNOSTKI MIAR
✓ Obliczenia pieniężne (monety)
✓ Mierzenie długości
✓ Mierzenie masy
✓ Mierzenie czasu. Zegar
✓ Mierzenie czasu. Dni tygodnia
• Zgodnie z propozycją metody pracy prof. J. Hanisz zadania zbudowano tak, aby uwzględnić:
✓ włączanie sytuacji problemowych stwarzających uczniom możliwość samodzielnego dochodzenia do wyniku obliczeń;
✓ pozwalanie dzieciom na tworzenie własnych pomysłów rozwiązań, stawianie pytań, objaśnianie, argumentowanie oraz uzasadnianie drogi swojego myślenia;
✓ ćwiczenie sprawności rachunkowej;
✓ porządkowanie zdobytej wiedzy;
✓ powtarzanie z dziećmi poznanego materiału w różnych formach;
✓ wprowadzanie na zajęciach stałych elementów utrwalających wiedzę i umiejętności praktyczne.
• Zamieszczone na końcu zeszytu wycinanki (elementy do samodzielnego wycinania przez dziecko) pozwalają na naukę przez działanie, a także podnoszą atrakcyjność publikacji.