OPIS
Tom 7. Systemu Prawa Administracyjnego zawiera całościowe omówienie zagadnień dotyczących prawa administracyjnego materialnego.
Drugie wydanie Tomu 7. uwzględnia wszystkie zmiany w stanie prawnym, które ukazały się od poprzedniego wydania książki, m.in. wynikające z:
ustawy z 14.12.2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) oraz ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych; ustawy z 5.9.2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1579), które m.in. wyeliminowały pojęcia i instytucje nieznane w rozporządzeniu eIDAS i dostosowały terminologię krajowych aktów prawnych do terminów występujących w tym rozporządzeniu oraz uregulowały te obszary, które niezbędne są do umożliwienia stosowania rozporządzenia eIDAS na gruncie prawa polskiego, tj. m.in. wyznaczono organ nadzoru; ustawy z 20.2.2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 443), które rozszerzyły katalog robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę; ustawy z 5.2.2015 r. o płatnościach w ramach systemu wsparcia bezpośredniego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1551 ze zm.), które zapewniają zapewnienia odpowiednie wsparcie rolników poprzez wdrożenie na poziomie krajowym zreformowanego systemu płatności bezpośrednich; ustawy z 11.2.2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r. poz. 195 ze zm.), które uprawniają do tzw. świadczeń wychowawczych dla rodzin wychowujących dzieci.
Autorzy uwzględniają także zmiany z projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Druk sejmowy Nr 1183) dotyczące m.in. wprowadzenia do KPA odrębnego działu IVa. ,,Administracyjne kary pieniężne”, którego przepisy będą określały zasady nakładania kar administracyjnych, tj. dyrektyw wymiaru kary, przypadki uzasadniające odstąpienie od nałożenia kary i udzielenie przez organ administracji publicznej pouczenia, przedawnienie nałożenia i egzekucji kary, a także zasady odroczenia, rozłożenia na raty oraz umorzenia kary. Projektowane rozwiązania będą stanowiły uzupełnienie regulacji przewidzianych w przepisach szczególnych, przy poszanowaniu zasady, że przepis szczególny ma pierwszeństwo przed przepisem ogólnym (lex specialis derogat legi generali). Ważna dla analizowanego zagadnienia sankcji administracyjnych będzie wprowadzona zasada przyjaznej interpretacji prawa (in dubio pro libertate), która stosowana na etapie wykładni prawa ma nie tylko urzeczywistniać rozstrzygania spraw na korzyść strony, ale ma również służyć pogłębianiu zaufania obywateli do państwa.
Bardzo istotne z praktycznego punktu widzenia jest także uzupełnienie tomu o najnowsze orzecznictwo, dorobek judykatury i kwestie doktrynalne.