Ikonoklazm i ikonofilia. Między historią a współczesnością

okładka

Ikonoklazm i ikonofilia. Między historią a współczesnością

Produkt jest aktualnie niedostępny

Kliknij tutaj, jeśli chcesz otrzymać maila, gdy produkt stanie się ponownie dostępny

OPIS

Monografia „IKONOKLAZM I IKONOFILIA. MIĘDZY HISTORIA A WSPÓŁCZESNOŚCIĄ” jest czwartym tomem serii wydawniczej „LITERATURA I SZTUKA”. Tematem są historyczne i współczesne przejawy sporów (i wątków) ikonoklastycznych, stanowiących ważne pole dyskusji nad statusem obrazu malarskiego, fotografii, rzeźby ustawionej w przestrzeni sakralnej i publicznej, wreszcie interesujących literaturoznawców przedstawień poetyckich i prozatorskich. Jak przekonywał swego czasu Boris Uspienski znane wystąpienia ikonoklastów z VIII i IX w. miały w wiekach późniejszych, aż po czasy nam współczesne naśladowców i kontynuatorów. „Warto – pisał – przypomnieć albigensów w średniowiecznej Francji, zwolenników wyznania mojżeszowego w Rosji XV wieku, wreszcie protestantów”. Warto także zastanowić się nad uderzającą obecnością wątków ikonoklastycznych we współczesnych dyskursach kultury, choćby w dyskursie holokaustowym, a z drugiej strony pytać o powody i konteksty współczesnego renesansu tęsknoty za „prawdziwym obrazem”. To ostatnie pragnienie poświadczają w dzisiejszym świecie zjawiska tak zdawałoby się skrajnie odmienne, jak obecna w popkulturze moda na tatuaż, wciąż obecna w życiu konfesyjnym otwartość na pojawiające się w otoczeniu człowieka, na szybach i na chustach, boskie oblicza, a także nasilone dążenie do odnalezienia stosownej materii nowoczesnych „veraikonów” ludzkiego cierpienia, odnajdywane czasem w fotografiach, czasem w ambalażach, a czasem w śladach i w wydzielinach ludzkiego ciała. Warto, wreszcie, pytać o status obrazu w kulturze multimedialnej, w sytuacji w której, jak pisał Baudrillard w Spisku sztuki – „nowoczesny ikonoklazm nie polega już […] na niszczeniu obrazów, lecz na ich fabrykowaniu, mnożeniu obrazów, w których nie ma już nic do zobaczenia”. To tylko niektóre, wymienione tu wyimkowo przykłady zjawisk opisywanych językiem ikonoklastycznych sporów, w których centrum nieodmiennie staje kwestia statusu obrazu. Literatura odnotowuje je i opisuje w tematyzowanych projektach poetologicznych, ale przede wszystkim – co staje się przedmiotem przedstawionych w tomie rozważań – wykorzystuje, konstruując tak a nie inaczej, w takim a nie innym celu, z taką a nie inną semiotyczną intencją obrazy poetyckie. Przywołuje w tym celu niekiedy wątki ekfrastyczne, czasem posługując się cytatami struktur, często tworzy własne ekwiwalenty malarskich „teorii widzenia”. Ikonoklazm i związaną z nim a rebours ikonofilię cechuje swoista powtarzalność, ale też odmienność ujęć i kontekstów teologicznych, estetycznych, społeczno-kulturowych i antropologicznych, w jakich walka z obrazem lub jego obrona zostają podjęte i wykorzystane tak w sztuce, jak i w literaturze. Spojrzenie z tej perspektywy na różnorakie intersemiotyczne teksty kultury, próba odczytania zawartej w nich imlicite i eksplicite refleksji nad „sposobem istnienia obrazu ”, wysiłek rekonstrukcji fundujących ją kontekstów teologiczno-metafizycznych i opisu poznawczych i performatywnych funkcji przedstawień literackich i malarskich wydaje się prowadzić do opisu ważkiego wyimka współczesnej kultury, przemawiającej jakże często językiem dawnych sporów.

DODATKOWE INFORMACJE

    Seria:Literatura I Sztuka
  • Format:170x240 mm
  • Liczba stron:286
  • Oprawa:miękka
  • ISBN-13:9788376543031
  • Data wydania:2016
  • Numer katalogowy:332699

RECENZJEjak działają recenzje?

Lista recenzji jest pusta

DOSTAWA

DARMOWA dostawa powyżej 299 zł!

Realizacja dostaw poprzez:

  • ups
  • paczkomaty
  • ruch
  • poczta

OPINIE

Nasza strona używa plików cookies, w celu ułatwienia Ci zakupów. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności

© 2006-2024 Gildia Internet Services Sp. z o.o. and 2017-2024 Prószyński Media Sp z o.o. PgSearcher