OPIS
Kontrola zarządcza to pojęcie wprowadzone ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w dniu 1 stycznia 2010 r. Zmieniło ono sposób postrzegania kontroli w jednostkach
sektora publicznego z działań skierowanych na kontrolę finansową funkcjonującą na gruncie poprzedniej ustawy, na działania związane z całokształtem zarządzania jednostką i zapewnieniem odpowiedniego realizowania jej celów. Dokonana została więc zmiana jakościowa spojrzenia na funkcjonowanie jednostek sektora publicznego. Wymagało to zmiany podejścia z nacisku kładzionego na aspekt finansowy i rozliczeniowy na zrozumienie jednostki jako całości działającej w systemie obejmującym wiele procesów wpływających na jakość gospodarowania środkami publicznymi.
Niestety obszar kontroli zarządczej nadal spotyka się z niezrozumieniem problemu, jest traktowany jako konieczność wypełniania kolejnych dokumentów, a nie jako skuteczne zarządzanie jednostką. Co więcej, na funkcjonowanie kontroli zarządczej negatywnie wpływa sama nazwa pojęcia. Sformułowanie „kontrola” ugruntowane w sektorze publicznym jako działalność związana z wykrywaniem słabości i nieprawidłowości oraz ich korygowaniem powoduje zachwianie postrzegania kontroli zarządczej jako procesu stricte związanego z bieżącym zarządzaniem.
Niniejsza publikacja ma pomóc osobom, które zajmują się zagadnieniami kontroli zarządczej, w praktycznym rozwiązywaniu problemów.