OPIS
Proces udzielania zamówień publicznych po nowelizacji Prawa zamówień publicznych to praktyczny komentarz z orzecznictwem do ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U z 2015 r. poz. 2164) ujęty w blokach tematycznych systematyzujących proces zakupów zgodnie z jego faktycznym przebiegiem omawiający w sposób kompleksowy proces udzielania zamówień publicznych.
Komentarz zawiera omówienie bardzo obszernej zmiany wprowadzonej ustawą z 13.5.2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Druk sejmowy Nr 366), która ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady:
dyrektywy 2014/24/UE z 26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 65 ze zm.), dyrektywy 2014/25/UE z 26.2.2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 243 ze zm.).
W komentarzu omówiono m.in. zagadnienia dotyczące:
planu zakupów – znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych wprowadza obowiązek tworzenia planu zakupów; praca w kompleksowy sposób omawia zasady tworzenia planu w świetle nowych regulacji prawnych; przygotowania postępowania: - dialog techniczny – zasady przygotowania i jego prowadzenie, informacje na temat zakresu i treści regulaminu prowadzenia dialogu, - opis przedmiotu zamówienia – jego kluczowe elementy w świetle przepisów i orzecznictwa, - prawo opcji – czym jest i kiedy można je stosować, - podział zamówienia na części – przepisy i zasady prowadzenia postępowania z podziałem na części, - szacowanie wartości zamówienia – przy uwzględnieniu kategorii zakupowych, - tworzenie dokumentacji w postępowaniach z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych trybów;
dokumentów wymaganych od wykonawców – problematyczne zagadnienia i zawiłości prawne w zakresie dokumentów w przypadku wykonawcy, podmiotu trzeciego, podwykonawcy i konsorcjum; przebiegu postępowań dla trybów przetargowych i bez przetargowych oraz trybu „z wolnej ręki” – wraz z uwzględnieniem znacznych zmian, wprowadzonych przez nowelizację; oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert – uzupełnianie i wyjaśnianie oświadczeń i dokumentów, wyjaśnianie oferty i poprawianie omyłek, wykluczenie i odrzucenie, procedura self-cleaning; wyboru oferty i unieważnienia postępowania – obowiązki informacyjne zamawiającego, przesłanki unieważnienia postępowania; umów – definicja „istotnych” zmian umowy i nowe zasady modyfikacji umów po nowelizacji, zasady kształtowania umowy, okoliczności uzasadniające zmiany umów, umowy ramowe; środków ochrony prawnej po nowelizacji – korzystanie z nich po nowelizacji.
Prezentowany komentarz zawiera omówienie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych w sposób procesowy, usystematyzowany według poszczególny instytucji, a nie według kolejności przepisów.
W poszczególnych rozdziałach została wyraźnie wyróżniona część wspólna dotycząca wszystkich podmiotów zamawiających, jak i część dotycząca wyłącznie tzw. zamawiających sektorowych.
Komentarz adresowany jest do wszystkich zainteresowanych problematyką zamówień publicznych. Szczególnie polecany jest osobom świadczącym na co dzień pomoc prawną w zakresie specjalności zamówień publicznych. Ponadto przeznaczony jest zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców oraz dla ich pełnomocników będących adwokatami bądź radcami prawnymi.
Autorami komentarza są wieloletni praktycy, doradcy oraz osoby, które zarządzały największymi i złożonymi organizacjami zakupowymi w Polsce. Każdy z nich posiada wykształcenie prawnicze.
Najważniejsze zmiany wprowadzone przedmiotową nowelizacją obejmują m.in. uproszczenie procedur udzielania zamówień publicznych i ich uelastycznienie, co przyniesie korzyści zarówno zamawiającym jak i wykonawcom, szczególnie małym i średnim przedsiębiorcom przez:
lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi, które najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego, zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia; przedstawianie przez wykonawców oświadczenia o spełnianiu warunków w postaci jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia; obowiązek złożenia wszystkich dokumentów co do zasady przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.