OPIS
Stan prawny: styczeń 2017r.
Kisązka zwiera unikalne wzory w zakresie pełnomocnictw i upoważnień dotyczących: centralizacji VAT, podatków, zamówień publicznych i CUW
Działanie każdej JSFP opiera się na delegowaniu kompetencji. Ze względu na mnogość i różnorodność zadań realizowanych w JSFP, wymagane jest wprowadzenie podziału zadań i odpowiedzialności. Decydują o tym nie tylko względy pragmatyczne, ale także formalne. Wdrożenie systemu pełnomocnictw i upoważnień w jednostce to dyrektywa, która znalazła odzwierciedlenie w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Kierownik jednostki oraz główny księgowy mogą i powinni korzystać z pomocy odpowiednio pełnomocnika czy osoby upoważnionej. Trudno sobie wyobrazić, że wszystkie oświadczenia woli i wiedzy w imieniu jednostki składałyby wyłącznie te osoby. W takiej sytuacji kierownik jednostki ma możliwość upoważnienia pracownika do składania oświadczeń woli w imieniu jednostki czy też wykonywania czynności z zakresu gospodarki finansowej, a skarbnik może upoważnić swojego zastępcę lub pracownika pionu finansowego do kontrasygnaty. Dlatego tak ważne jest właściwe udzielenie stosownych pełnomocnictw i upoważnień, które pozwolą sprawnie i efektywnie wykonywać nałożone przez przepisy prawa zadania.
W związku z tym prezentujemy Państwu książkę „Pełnomocnictwa i upoważnienia w sektorze publicznym”
Pełnomocnictwa i upoważnienia chronią kierownika jednostki przed odpowiedzialnością za prowadzenie gospodarki finansowej. W przypadku nieskutecznego powierzenia obowiązków (lub niepowierzenia ich w ogóle), to kierownik będzie odpowiadał za błędy swoich podwładnych. Może to być odpowiedzialność karna, karnoskarbowa, ale przede wszystkim będzie to odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.