OPIS
Książka zawiera propozycje wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w kształceniu twórczego ucznia. Propozycje te obejmują przykłady wykorzystania oprogramowania edukacyjnego (programów GeoGebra, Graphic Calculus, VUstat, VUSurvey, arkusz kalkulacyjny) i gotowych materiałów multimedialnych, które można pobrać z ogólnie dostępnych repozytoriów. Najważniejsze jednak wydają się sytuacje dydaktyczne, w których korzystamy z komputera, dlatego też propozycje wykorzystania oprogramowania stanowią jednocześnie propozycje tworzenia właśnie sytuacji dydaktycznych, w których uczeń może być twórczy, co będzie skutkowało samodzielnym konstruowaniem wiedzy matematycznej. Wykorzystane programy są nieskomplikowane, łatwe w obsłudze. Zastosowano je w sytuacjach dydaktycznych wymagających dynamiki, wyobraźni lub w celu wyeliminowania żmudnych i czasochłonnych czynności, jak np. odręczne wykonywanie licznych wykresów.
W książce czytelnik najdzie również propozycję kompleksowego wglądu na wspomaganie kształcenia matematycznego wykorzystaniem multimediów. Dzięki analizie podstawy programowej matematyki w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej pod kątem możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i multimediów w realizacji poszczególnych treści ułatwi to zastosowanie tego w procesie uczenia.
Materiały dydaktyczne mają formę:
• scenariuszy lekcji,
• przykładów stosowania metody problemowej przy rozpatrywaniu zagadnień matematycznych,
• przykładów rozwiązywania konkretnych zadań.
Książkę adresujemy do:
• nauczycieli, aby zachęcić ich do komputerowego wspomagania dydaktyki,
• uczniów, aby pokazać, że komputer może ułatwić rozumienie treści matematycznych i rozwiązywanie różno-rodnych zadań, jak też pomóc w samodzielnym odkrywaniu matematyki,
• rodziców, aby ukazać im komputer jako bardzo ważne, sprzyjające rozwojowi ich dziecka narzędzie.