OPIS
Publikacja ma na celu przedstawienie zaprojektowanego modelu referencyjnego zawierającego poszczególne etapy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych zapewniającego właściwą organizację procesów organizacyjno-zarządczych.
Analiza i synteza literatury dotyczącej sektora finansów publicznych w Polsce są przedmiotem rozdziału pierwszego. W rozdziale tym omówiono istotę polskiego sektora finansów publicznych, ustalono i scharakteryzowano podmioty sektora finansów publicznych na podstawie ustawodawstwa oraz literatury przedmiotu.
Rozważania przedstawione w rozdziale drugim dotyczą kontroli zarządczej w kontekście nauk o zarządzaniu. Poddano tu analizie szczegółowy zakres kontroli w aspekcie nauk o zarządzaniu. Opisano elementy procesu zarządzania zarówno w odniesieniu do nauk o zarządzaniu, jak i kontroli zarządczej, takie jak: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie. Analizie poddano także instrumenty kontroli zarządczej w kontekście modeli, metod i technik stosowanych w naukach o zarządzaniu.
Rozdział trzeci poświęcono wdrażaniu kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. W rozdziale tym objaśniono różnice między kontrolą zarządczą a kontrolą finansową. Omówiono kwestie związane z wprowadzeniem do regulacji kontroli zarządczej oraz rolę kierownictwa w realizacji kontroli zarządczej.
W rozdziale czwartym omówiono referencyjny model wdrażania kontroli zarządczej w urzędach jednostek sektora finansów publicznych. Omówiono budowę tego modelu oraz wykorzystanie samooceny w celu oceny kontroli zarządczej. Ponadto dokonano analizy wymagań procesów jednostek sektora finansów publicznych z uwzględnieniem ich kluczowych podprocesów.
Dokonano oceny wymagań realizacji kontroli zarządczej, takich jak: identyfikacja i analiza słabych stron jednostki z uwzględnieniem oceny realizacji kontroli zarządczej w oparciu o samoocenę w ramach wyników badań procesu środowiska wewnętrznego, ocena realizacji kontroli zarządczej w oparciu o samoocenę w ramach wyników badań procesu wyznaczania celów, zadań, identyfikacji
i analizy ryzyka związanego w osiąganiem celów oraz jego niwelowaniem, ocena realizacji kontroli zarządczej w oparciu o samoocenę w ramach wyników badań procesu monitorująco-kontrolnego oraz ocena realizacji kontroli zarządczej w oparciu o samoocenę w ramach wyników badań procesu informacyjno-komunikacyjnego.