OPIS
Aleksander Celarek jest inżynierem mechanikiem, prowadzi własny warsztat szkutniczy i żaglomistrzowski w Chałupach. W czasie studiów zdobył patent kapitana jachtowego i do dnia dzisiejszego swój wolny czas spędza w rejsach morskich. Jego zainteresowanie kaszubskimi łodziami zaowocowało artykułami w prasie polskiej i zagranicznej. Ostatnio obszar jego zainteresowań poszerzył się o niekaszubski teren Zalewu Wiślanego. Na tym terenie zaintrygowały go rybackie łodzie zwane barkasami, co zaowocowało kolejnymi artykułami prasowymi. Jego ważniejsze i ciekawsze osiągnięcia to: wykonanie kompletów żagli na żaglowce: polskie „Zawisza Czarny”, „Pogoria”, „H.Rutkowski”, „Gen. Zaruski”, niemieckie „Hordatral” i „Victoria” duńska „Anna-Marie” japoński „Kaisei”; wykonanie takielunków na rosyjskie fregaty „Mir” i „Drużba”; wybudowanie replik barkasa Tol – 2, łodzi słowiańskiej „St. Adalbertus” i łodzi wiktoriańskiej „Jomsborg”. Poza tym z jego warsztatu wyszły szalupy dla „Daru Młodzieży”, jacht motorowo – żaglowy „Xiążę Xawery”, kilka przybrzeżnych łodzi rybackich oraz jachtów. Wykonywał też remonty tradycyjnych drewnianych jednostek, między innymi przywrócił do żeglugi regatowy jacht „Dana” klasy R-6 wykonany przez F.C. Morgana Gilesa w 1927 roku. Na tej jednostce w 1929 roku król duński Christian X wygrał Cannes Bay, które od tego czasu na jego cześć noszą nazwę Royal Cannes Regata.