OPIS
EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XXI
Współczesna dydaktyka nauczania języka polskiego ma swoje niepodważalne osiągnięcia, boryka się jednak z wieloma trudnymi do rozwiązania problemami, przy czym najbardziej kłopotliwe rodzą się ze zderzenia celów definiowanych za pomocą tradycyjnych (co nie znaczy, że nieaktualnych) kategorii i nowych sytuacji cywilizacyjnych, w których muszą się odnaleźć tak uczeń, jak nauczyciel. Książka Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym stanowi bardzo ważną propozycję wydawniczą. W pierwszym rzędzie skierowana jest do nauczycieli, którzy oczekują pomocy i inspiracji w rozwiązywaniu problemów, przed którymi stają. Ta książka ma jednak i drugi walor – stanowi istotny głos w dyskusji o kłopotach dydaktyki polonistycznej: zawarte w niej artykuły łączą elementy diagnostyczne („co stanowi poważny kłopot?”) i remedia („co zrobić, żeby napotkane kłopoty rozwiązać?”). To jest bardzo ważne, gdyż zostaje pokazane, że z trudnościami można sobie radzić, odpowiednio je definiując, opisując i rozwiązując. (z recenzji dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego)