OPIS
Wykładnia w prawie administracyjnym. Tom 4 zawiera szczegółowe omówienia poświęcone stosowaniu prawa.
Pierwsza część tomu zawiera rozważania dotyczące stosowania i wykładni prawa administracyjnego. Kolejna część tomu poświęcona jest podstawom decyzji stosowania prawa administracyjnego. Książka zawiera także rozważania i praktyczne wskazówki poświęcone zastosowaniu przepisów krajowego prawa administracyjnego oraz przepisom prawa międzynarodowego jako podstawom decyzji stosowania prawa administracyjnego.
Autorzy omawiają także kwestie dotyczące pojęcia, koncepcji i przebiegu wykładni administracyjnej. W tej części pracy jest mowa o teoriach wykładni prawa i ich zastosowaniu. Niezwykle cenne jest ukazywanie konkretnych przykładów z orzecznictwa NSA poświęconych rzeczywiście stosowanym modelom wykładni.
Kolejny fragment książki dotyczy problemów wykładni językowej w prawie administracyjnym.
Autorzy omawiają też kwestie dotyczące wykładni systemowej przepisów prawa administracyjnego: regułom systemowym, wykładni systemowo-strukturalnej, wykładni systemowo-aksjologicznej.
Odrębny rozdział poświęcony został wykładni celowościowo-funkcjonalnej. Szczególnie wartościowe jest wskazanie konkretnych orzeczeń NSA, SN i TK, wskazujących na dużą rolę tego rodzaju wykładni.
Kolejna część dotyczy interpretacyjnej roli kryteriów otwartych i innych decyzji stosowania prawa, takich jak interes społeczny, zasady współżycia, zwyczaje i dobre obyczaje, sprawiedliwość społeczna.
Omówiono także reguły kolizyjne i inferencyjne w interpretacji prawa administracyjnego oraz model zakresu swobody interpretacyjnej prawa administracyjnego.
Autorzy sporo miejsca poświęcili także: na omówienie czynników różnicujących wykładnię prawa administracyjnego, wpływowi orzecznictwa TSUE na wykładnię prawa administracyjnego, prawom człowieka i orzecznictwu ETPC w wykładni prawa administracyjnego, orzecznictwu TK oraz uchwałom NSA w wykładni prawa administracyjnego.
Drugie wydanie Systemu uwzględnia znacznie uaktualnione orzecznictwo, szczególnie orzeczenia TSUE. Orzecznictwo TSUE uległo bowiem w ostatnich latach modyfikacji, szczególnie jeśli chodzi o poszczególne rodzaje argumentów.
Ważne zmiany wynikają także z orzecznictwa TK, szczególnie dotyczące zasady in dubio pro tributario.
Nowe wydanie uwzględnia zmiany wprowadzane ustawą zmieniającą Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Druk sejmowy Nr 1633) oraz planowanymi zmianami w Ordynacji podatkowej.
Nowe wydanie uwzględnia także liczne zmiany w literaturze przedmiotu. Ważne poglądy pojawiają się także w kwestiach dotyczących uzasadnień sędziowskich. Autorzy w tym wydaniu Systemu pragną pokazać właściwe kierunki argumentacji, odwołując się do pozycji literatury znaczących dla tego tematu.
Tematyka tomu powinna być szczególnie istotna dla sędziów i radców prawnych zajmujących się prawem administracyjnym. Autorzy, oprócz ogromnej wiedzy teoretycznej, prezentują także orzeczenia NSA jako przykłady konkretnego zastosowania wykładni prawa administracyjnego. Jest to tym bardziej cenne, że Autorzy są praktykami – sędziami sądów administracyjnych.
W wielu fragmentach pracy czytelnik z łatwością odnajdzie opinie naukowe nawiązujące do glos, publikacji i głośnych debat prawniczych na temat wykładni prawa administracyjnego. Są one porównywane z podobnymi zjawiskami spotykanymi w praktyce zagranicznej. Książka z jednej strony dostarcza wiedzy na temat koncepcji i metod wykładni spotykanych w prawie administracyjnym, a z drugiej strony jest przydatna w bieżącej pracy nad kazusami dzięki odnoszeniu sformułowanych twierdzeń do konkretnych spraw sądowych i argumentacji prawniczej.