OPIS
Książka dr Pauliny Olechowskiej to obszerne opracowanie dotyczące prasy szkolnej. Nie ma dotychczas w badaniach medioznawczych pracy równie gruntownie, autorsko i analitycznie opracowującej wybrany fragment systemu medialnego.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy jest poświęcony polskiej tradycji pism szkolnych przede wszystkim XX i XXI wieku. Drugi rozdział stanowią teoretyczne rozważania na temat prasy szkolnej, która – ze względu na swoją formalnoprawną odmienność od środków masowych – ma złożony i kłopotliwy charakter. Autorka zaproponowała więc nową definicję prasy szkolnej. Kolejne cztery rozdziały stanowią wyniki badań własnych. W trzecim rozdziale przedstawiono wyniki badań ilościowych. Czwarty rozdział został poświęcony typologizacji funkcji prasy szkolnej, która – oprócz zadań dydaktycznych i kształcących – pozwala na podejmowanie działań informacyjno-dokumentacyjnych, indywidualizujących i socjalizujących, a także inspirująco-aktywizujących, kulturotwórczych i rozrywkowych, integracyjnych i promocyjnych. W piątym rozdziale opisano tematykę badanej prasy zgodnie z przyjętym podziałem na główne kręgi tematyczne. W ostatnim, szóstym rozdziale opisano realizowane w województwie zachodniopomorskim konkursy kierowane do szkolnych redakcji. Niniejsza praca jest pierwszym tego typu systemowym opisem regionalnych wydawnictw szkolnych.
Książka powinna zainteresować zarówno studentów kierunków dziennikarstwo i komunikacja społeczna jak i studentów historii, kulturoznawstwa i socjologii. Studenci filologii polskiej jako przyszli nauczyciele poloniści zapewne sięgną po wiadomości na temat funkcji i tematyki prasy szkolnej.