OPIS
"Praca Andrzeja Smolarczyka jest bogata materiałowo, ujmuje problem szkoły powszechnej dla mniejszości narodowych na terenie województwa polskiego w okresie międzywojennym na dobrze zarysowanym i udokumentowanym tle społecznym, politycznym i kulturalnym. (...) Głównym problemem interesującym Autora jest pytani o sens i cel polityki oświatowej władz polskich w stosunku do mniejszości narodowych na badanym terenie. Autor przedstawił jej asymilacyjny charakter i dostosowane do tego postanowienia prawne, politykę personalną, metody zarządzania i aparat administracyjny. Ukazał także reakcję na tę politykę mniejszości narodowych i formy kompensacyjne, m.in. przez oświatę dorosłych, działalność kulturalną (...)." prof. dr hab. Kalina Bartnicka
"Ze względu na bogactwo wykorzystanego materiału źródłowego i problemowe podejście do tematu praca Andrzeja Smolarczyka stanowi istotny wkład do badań nad politycznymi, społecznymi i kulturalnymi dziejami Polski okresu międzywojennego, przynosząc wiele nowych informacji, ustaleń i ciekawych interpretacji. (...) Otrzymaliśmy nie tylko solidnie opracowany obraz stanu ilościowego i jakościowego publicznego i prywatnego szkolnictwa powszechnego oraz instytucji oświaty pozaszkolnej, ale przede wszystkim charakterystykę kształtowania się polityki oświatowej Polski wobec mniejszości narodowych zamieszkujących województwo poleskie oraz walki mniejszości białoruskiej i ukraińskiej o powszechną szkołę publiczną w języku narodowym we wszystkich jej przejawach (...)." prof. dr hab. Joanna Schiller-Walicka