OPIS
Niniejsza monografia, wręcz wzorcowo trzymająca się najlepszych kanonów określających sposób pisania studiów ustrojowych, zyskuje jeszcze na atrakcyjności wskutek umiejętnego połączenia aspektów ustrojowych i konstytucyjnych z ujęciem politologicznym. Autor nie tylko kompetentnie przeanalizował formalne regulacje konstytucyjne, szczegółowo scharakteryzował usytuowanie w systemie ustrojowym Senegalu poszczególnych instytucji, tj. prezydenta republiki, rządu, parlamentu i organów władzy sądowniczej, wnikliwie przedstawiając tryb ich powoływania, kompetencje oraz odpowiedzialność polityczną i prawną, ale ponadto zadał sobie trud prześledzenia, jak ów formalny mechanizm działa w praktyce politycznej oraz czy praktyka ta w pełni i bez reszty przystaje do uregulowań konstytucyjnych, czy też występują tu jakieś niezgodności. Celowi konfrontacji strony formalnej z faktyczną służą głównie dwa zamykające pracę rozdziały, w których Autor przybliżył specyfikę systemu partyjnego, a także opisał, jak senegalski system ustrojowy działał pod rządami czterech prezydentów, zwracając uwagę na to, w jaki sposób osobowość, ambicje i cele polityczne danego szefa państwa wpływały na treść sprawowanej funkcji. Z recenzji prof. dr. hab. Marka Bankowicza