OPIS
Rozpoczęcie rozważań na temat różnorodnych horyzontów debaty dotyczącej «deficytu demokratycznego w Unii Europejskiej» wymaga wstępnego określenia punktów konstytuujących początkowe ujęcie przedmiotu analizy. Wysoki stopień trudności tego zadania wynika bezpośrednio z jego istoty, w ramach której dochodzi do spotkania dwóch obszarów badawczych, które dotąd rozwijały się bez wzajemnych powiązań o bezpośrednim wymiarze. Z jednej strony jest to niezwykle bogate dziedzictwo refleksji nad koncepcją demokracji. Ze strony
drugiej, także już pogłębiony zbiór prób teoretycznych ujęć poświęconych europejskiemu procesowi integracyjnemu. Przyjęty za Benem Rosamondem pogląd, że jakąkolwiek debatę teoretyczną należy rozumieć jako dyskusję o różnorodnych sposobach uzyskiwania oraz kreowania wiedzy, prowadzi w myśl słów tego
autora do wniosku, iż: odmienne perspektywy teoretyczne produkują i reprodukują odmienne rodzaje wiedzy.