OPIS
Tematyka prezentowanej monografi i obejmuje wszystkie aktualne zagadnienia związane z zarządzaniem szpitalami, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zarządzanie ryzykiem oraz zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i personelu. Praca napisana została przez zespół ekspertów i praktyków. Uwzględniono w niej najnowszy stan prawny, który uległ w ostatnim czasie dużym zmianom. Ponadto, w sposób szczegółowy i nowatorski, zwrócono uwagę na zagadnienia poprawy bezpieczeństwa pacjentów przez stosowanie procedur zmniejszających ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych oraz sposoby ubezpieczania tego ryzyka i kompensacji ewentualnych szkód.
W części pierwszej, "Zarządzanie i przekształcenia oraz bezpieczeństwo systemowe w podmiotach leczniczych", przedstawione zostały między innymi takie zagadnienia, jak: organizacja podmiotu leczniczego i jego przedsiębiorstw, kwalifi kacje kadry zarządzającej, zarządzanie personelem i budowanie ładu korporacyjnego. Omówiono tematy związane z planowaniem i przekształceniami, w tym wyceną spółek podmiotów leczniczych, oraz z zarządzaniem bezpieczeństwem informacyjnym i ochroną danych osobowych. Zostało omówione ryzyko wynikające z prowadzenia i udostępniania dokumentacji elektronicznej pacjenta oraz sposoby zapewnienia bezpieczeństwa farmakoterapii w szpitalach.
W części drugiej, "Zapewnienie jakości usług oraz bezpieczeństwa pacjentów i personelu", przedstawiono kwestie związane z występowaniem ryzyka w podmiotach leczniczych, w tym zakres ryzyka i odpowiedzialności podmiotu leczniczego i osoby zarządzającej SPZOZ i spółką oraz sposoby ubezpieczenia ryzyka. Przedstawiono nowatorskie możliwości ograniczania ryzyka w tym zakresie przez stosowanie systemów oceny jakości, budowanie polityki compliance oraz procedur i rozwiązań zmniejszających ryzyko zdarzeń niepożądanych i zapewniających stałą poprawę jakości. Szczegółowo opisano zagadnienia odpowiedzialności
cywilnej i karnej podmiotów leczniczych. Po raz pierwszy w Polsce przedstawiono europejskie rozwiązania i sposoby zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu, mające na celu zmniejszenie liczby błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych przez stosowanie systemów klinicznego zarządzania ryzykiem i jakością.