OPIS
Historia bohaterskiej walki dziewcząt z Pussy Riot o wskrzeszenie prawdy w społeczeństwie zbudowanym na kłamstwach.
W dniu 21 lutego 2012 roku do soboru Chrystusa Zbawiciela w Moskwie weszło pięć młodych kobiet. Nosiły jaskrawe, kolorowe sukienki, rajstopy o równie intensywnych barwach, a na głowach miały kominiarki. W takich strojach wykonały w cerkwi „punkową modlitwę”, w której błagały „Matkę Boską” o „przepędzenie Putina”. Ochrona szybko pozbyła się ich ze świątyni. Kilka miesięcy później trzy z nich zostały aresztowane i osądzone w trwającym kilka miesięcy procesie. Dwie z nich skazano na odbycie wyroków w położonych na dalekiej Syberii koloniach karnych. Jednak ich działania nie przeszły bez echa – wieści o nich trafiły na pierwsze strony zachodnich gazet, a materiał nakręcony w czasie występu szybko rozprzestrzenił się w sieci. Ludzie z całego świata dostrzegli, że ich czyn był nie tylko zaciekłą krytyką polityczną, lecz także nosił znamiona natchnionej sztuki, która w czasach i miejscu przesyconych kłamstwami stała się nowym sposobem głoszenia prawdy.
Porywająca relacja Mashy Gessen przedstawia moment narodzin tego niebywałego zjawiska. Autorka, mająca jako jedyna nieskrępowaną niczym możliwość dotarcia do członków rodzin i znajomych osadzonych w więzieniu dziewcząt, zdołała odtworzyć fascynującą historię wewnętrznej transformacji, dzięki której grupę młodych kobiet zjednoczyła wspólna wizja artystyczna. Droga, którą przebyły, pozwoliła wykształcić im w sobie odwagę i wyobraźnię potrzebne do zrealizowania ich wizji, a z czasem dała siłę, by przetrwać wyniszczającą samotność odosobnienia będącego ceną odniesionego sukcesu.
Paląca… potępiająca… Wiele z tego będzie dla czytelników nowością. A wszystko wywoła furię.
Alexander Nazaryan, „The New York Times”
Niebywała… Masha Gessen to jedna z najważniejszych działaczek i dziennikarek w Rosji od przynajmniej pokolenia… Niepokojąca i poruszająca, jakże wierna relacja.
„The New Yorker”
Jak dotąd to najpełniejsza wersja historii Pussy Riot… Poruszająca lekcja poglądowa na temat potęgi sztuki – zwłaszcza tej nieuporządkowanej i żywiołowej – która zdolna jest wznieść się ponad prześladowania i do której należy ostatnie, kruszące mury słowo.
„Los Angeles Times”
Cenna z powodu wglądu, jaki daje nam we współczesną historię kulturalną Rosji, z całym jej zamętem, ślepymi zaułkami i falstartami… doskonała dla każdego, kto chce bliżej poznać ostatniego gospodarza Igrzysk – sportowych i politycznych.
„The Economist”
Co sprawia, że człowiek staje się dysydentem? Dlaczego niektórzy są skłonni poświęcić wszystko – dom, rodzinę, pracę – by wejść na drogę protestu?… Gessen daje nam odpowiedź na to pytanie… w wyśmienicie zwięzłych słowach.
„ The Washington Post”
To książka, od której nie można się oderwać, ujawniająca warunki, w jakich we współczesnej Rosji musi dojść do tragedii… Książka „Słowa skruszą mury” już zapisała się na kartach historii literatury jako klasyka, zajmując należne sobie miejsce obok dzieł Sołżenicyna… Lekturę kończy się podziwiając w zdumieniu odwagę członkiń Pussy Riot, które odważyły się sprzeciwić tyranii i jednocześnie miały odwagę, by zapłacić za to niemałą cenę.
„New York Journal of Books”
Waga książki „Słowa skruszą mury. Pussy Riot” leży w przekazie pozwalającym zrozumieć, że hałaśliwe konfrontacje Pussy Riot z władzami wyrosły na gruncie wieloletniej frustracji rządami Putina… Geniusz Pussy Riot… polega na połączeniu partyzanckiego teatru ulicznego i poczucia humoru z nieokiełznanym bluźnierstwem – a wszystko to po to, by jeszcze wyraźniej pokazać pretensje, jakie Putin rości sobie do władzy i przywilejów, utrzymując, że się mu one należą… Książka „Słowa skruszą mury” wyraźnie pokazuje, że Pussy Riot to nie tylko grupka anarchistek.
„New York Times Book Review”
Historia założycielek zespołu Pussy Riot: Nadii Tołokonnikowej, Marii Alochiny i Jekatieriny Samucewicz opowiedziana przez Maszę Gessen pozwala zrozumieć motywy działania grupy i środki, jakich się chwytały… Relacja Gessen rzuca światło na dziedzictwo sztuki i protestu, które dały początek Pussy Riot. Pussy Riot to obraz sztuki zagrożonej: ich słowa brzmią jak salwa, ich przeboje taranują.
„Boston Globe”
Frapująca i wiele mówiąca relacja z bieżących wydarzeń.
„The Christian Science Monitor”
Gessen przedstawia żywy, budzący współczucie obraz trzech kobiet, które znalazły się w środku burzy… to głębokie i poruszające spostrzeżenia.
„The Guardian”
To pełne gniewu, ale jasne i bardzo osobiste spojrzenie na kobiety kryjące się za nazwą Pussy Riot.
„The Sunday Times”
Sprawa Pussy Riot nabrała światowego rozgłosu, a teraz Gessen – z lekką irytacją, ale szczerze, dokładnie i w błyskotliwy sposób – oferuje nam możność wglądu w rozgrywającą się na naszych oczach historię.
„Booklist”
Na podstawie wywiadów przeprowadzonych z członkiniami Pussy Riot (tak z przebywającymi w więzieniu, jak i z pozostałymi), ich rodzinami, przyjaciółmi i adwokatami Gessen przedstawia ich protest i aresztowanie na tle kultury i społeczeństwa postkomunistycznej, rządzonej przez Putina Rosji… To lektura obowiązkowa dla każdego, kto zajmuje się badaniami nad feminizmem, Rosją Putina czy interesuje się sztuką protestu.
„Library Journal”
Masha Gessen (ur. 1967) – rosyjska dziennikarka. W latach 1981–1991 pracowała w Stanach Zjednoczonych, po czym powróciła do Moskwy, gdzie mieszka obecnie. Pisała m.in. dla „The New Republic” i „New Statesman”. Jest rosyjską korespondentką „US News & World Report”. Autorka kilku książek dotyczących głównie życia społecznego i politycznego współczesnej Rosji. W roku 2012 ukazała się jej książka „Putin. Człowiek bez twarzy”.