OPIS
"Konstelacja pojęć składających się na tytuł nieniejszego tomu: Media - ciało - pamięć nieczęsto pojawia się w perspektywie badań kulturoznawczych, choć wszystkie one należą do podstawoweg zasobu kategorii badawczych wiedzy o kulturze. Chodzi o - mówiąc krótko - o to, jak nasze tożsamości zostają zawłaszczone przez rozmaite media (audiowizualne przede wszystkim) i powtórnie (choć niekoniecznie wtórnie) przez nie zestrojone w obrębie różnorakich przestrzeni kulturowych. (...)
Od wielu innych publikacji z mediami, ciałem, pamięcią bądź tożsamością w tytule tę wyróżnia to, iż podejmuje ona próbę uzgodnienia pozycji współczesnego dyskursu medioznawczego w obrębie szeroko zakrojonej refleksji kulturoznawczej, i odwrptnie - uczynienia z tej ostatniej jeszcze bardziej otwartą na perspektywę wyznaczoną przez obecność mediów. Bo przecież kulturoznawstwo jest dziś nie do pomyślenia bez refleksji nad mediami, skoro oferuje ona jeden z najbardziej owocnych tropów refleksji nad kulturą. Ale i medioznawstwo bez refleksji nad kulturą skazane jest nieuchronnie na jałowość i spekulatywność"
- ze wstępu prof. Andrzeja Gwoździa i dr Agnieszki Nierackiej-Ćwikiel.