OPIS
Książka ta poświęcona jest szczególnej konstelacji tekstów artystycznych i teoretycznych, która umożliwia wgląd w rozumienie doświadczenia historycznego od połowy XX wieku. W centrum uwagi autorki znajdują się dzieła artystyczne i literackie, traktowane jako „obiekty teoretyczne”, które prowadzą do wypracowania nowych teoretycznych i krytycznych ram umożliwiających radzenie sobie współcześnie z przeszłością. Konstelację tę tworzą „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego, seria obrazów malarskich „18 Oktober 1977” Gerharda Richtera oraz komiks Arta Spiegelmana In the Shadow of No Towers. Z ich analiz wyłania się autorska koncepcja realizmu traumatycznego rozwijana w kolejnych partiach poświęconych realizmowi, traumie i wydarzeniu.
Katarzyna Bojarska – badaczka kultury, krytyczka, tłumaczka, adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN. Zajmuje się porównawczą analizą współczesnej literatury, sztuki i teorii w kontekście reprezentacji i krytycznej recepcji przeszłości. Jej badania koncentrują się przede wszystkim na tym, w jaki sposób poszczególne wydarzenia, okresy, sposoby historycznego doświadczania wpływają na siebie nawzajem i pobudzają krytyczną wymianę między paradygmatami wiedzy i reżimami prawdy. Autorka artykułów i przekładów publikowanych m. in. w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Kontekstach”.