OPIS
Przedstawiając publikację, która nie ma być podręcznikiem dla ucznia, ale rodzajem propozycji dydaktycznych inspirujących nauczyciela do poszukiwania ciekawych tematów w ramach panelu 9., chcemy zachęcić do głębszej refleksji nad możliwie najciekawszym ujęciem materiału przygotowywanego na lekcjach, a także do dyskusji na temat postaci w nim zawartych.
Nie jest naszą intencją powracanie do gorących sporów o to, czy tak ujęte nauczanie historii jest prawidłowe. Wśród autorów publikacji zdania na ten temat są również podzielone. Nowa podstawa programowa jest jednak faktem, przed którym postawiono nauczycieli, a celem autorów jest jedynie przedstawienie kilku propozycji realizacji zadań dydaktycznych. Mając świadomość, że środowisko nauczycieli historii zostało skonfrontowane z nowymi zadaniami bez zapewnienia mu właściwego przygotowania i dostępnej dla wszystkich pedagogów bazy bibliograficznej, w naszej ofercie staraliśmy się wskazać kilka interesujących i przydatnych do pracy z uczniem propozycji.
Zadaniem omawianego panelu jest przekazanie uczniom wiedzy o wybitnych, ale też i kontrowersyjnych postaciach naszej historii, skłonienie ich do refleksji nad złożonością historii i obudzenie poczucia słusznego szacunku dla przeszłości Ojczyzny i Narodu.