OPIS
Sigur Rós powraca szóstym albumem studyjnym zatytułowanym Valtari. Valtari to pierwsza płyta studyjna Sigur Rós od cenionego "Med sud í eyrum vid spilum endalaust" z 2008 roku. Nowe wydawnictwo kończy przerwę w działalności zespołu. Oto album, jaki zawsze chcieli nagrać, a zarazem album, który prawie nie powstał.
To 54-minutowe nagranie zawierające osiem piosenek zdaje się odzwierciedlać alternatywną ścieżkę muzyczną, której zespół nie wybrał po albumie bez tytułu ( ) z 2002 roku. Często pozbawione formalnej struktury, stanowiące raczej dźwiękowe krajobrazy niż piosenki utwory, których brzmienie zespół opisuje jako „lawinę w zwolnionym tempie”, stanowią kontrapunkt dla stałego, nieświadomego dążenia Sigur Rós do uzyskania masowej akceptacji (przez powszechne wykorzystanie ich utworów jako tła albo do podkreślania emocji w filmach).
Valtari oznacza „walec parowy”. Tytuł dobrze oddaje proces tworzenia płyty. W 2011 zespół wraz z mikserem Alexem Somersem rozpoczął pracochłonną, precyzyjną pracę nad ułożeniem poszczególnych elementów w spójne, magiczne dzieło. Choć brzmi to mało romantycznie, efektom ich pracy braku romantyzmu zarzucić nie można. Gdy czterej członkowie Sigur Rós zgromadzą się w jednym pomieszczeniu, zachodzi niezwykła alchemiczna reakcja i mimo, że Valtari to płyta bardziej oparta na pracy studyjnej niż poprzednie (dla których punktem wyjścia były improwizacje na próbach), długie godziny eksperymentów i bezlitosnej selekcji dały niesamowity rezultat.
Niektóre utwory na płycie powstały na bazie dawniejszych pomysłów. ‘Daudalogn’ i ‘Vardeldur’ zawierają motywy z sesji z czasów Takk, a zarys partii chóralnych pochodzi z 2002 roku, z okresu współpracy zespołu z orkiestrą i 16 Choir sesje z 2009 po ukazaniu się Med sud í eyrum vid spilum endalaust także obfitowały w niezwykle piękne momenty, z których trzy - ‘Rembihnútur’, ‘Fjögur piano’ i ‘Valtari’ – trafiły na nową płytę. Jednak wówczas, w 2009, zespół miał trudności z nadaniem im formy i zmęczył się wytężoną pracą nad tak ulotną muzyką.
Dlatego też grupa wstrzymała się z nagraniem nowego materiału. W 2010 wokalista Jónsi wydał entuzjastycznie przyjęty przez krytyków album Go i odbył trasę koncertową z solowym materiałem, a klawiszowiec Kjartan zajął się swoim klasycznym, jeszcze nieopublikowanym projektem ‘Credo’. Czas mijał. Wkrótce jednak pojawiła się propozycja stworzenia utworu do filmu, która zaowocowała monumentalną kompozycją ‘Varúd’ – jedną z najważniejszych na nowej płycie potem szukając utworu do napisów końcowych do zeszłorocznego filmu koncertowego Inni zespół natrafił na piosenkę ‘Lúppulagid’, która w nowej, chóralnej formie i pod nowym tytułem ‘Vardeldur’ znalazła się na Valtari i wprost zachwyca oszczędną elegancją. I tak, w miarę pracy nad materiałem, zbieranina ciekawych, lecz różnorodnych nagrań zaczęła tworzyć zaskakująco spójną całość.
Proces tworzenia Valtari i niezwykle satysfakcjonujący efekt tych starań najlepiej opisuje basista Georg Holm: Nie pamiętam, dlaczego zaczęliśmy pracować nad tą płytą, i nie wiem, co wtedy chcieliśmy osiągnąć. Wiem, że kolejne sesje kończyły się fiaskiem, rozproszyliśmy się i niemal poddaliśmy... nie, faktycznie się poddaliśmy na jakiś czas. Ale potem coś się wydarzyło i z materiału zaczęła wyłaniać się forma. Teraz mogę zupełnie szczerze powiedzieć, że to jedyna płyta Sigur Rós, której słucham w domu dla przyjemności po jej ukończeniu.
Sigur Rós to Jón Bór Birgisson (wokal, gitara), Georg Holm (bas), Kjartan Sveinsson (instr. klawiszowe) i Orri Páll Dýrason (perkusja). Płyta Valtari została zarejestrowana w Sundlaugin Studio, w Mosfellbaer w Islandii.