OPIS
Media często informują o skandalach związanych z realizacją dużych projektów publicznych, takich jak problemy przy budowie autostrad, korupcja w Komendzie Głównej Policji, czy podejrzenia korupcji przy wdrażaniu projektów informatycznych dla MSWiA. Książka omawia źródła tych patologii, pokazując uwarunkowania relacji między urzędnikiem a przedsiębiorcą. Książka jest efektem szeroko zakrojonego projektu badawczego wśród urzędników polskiej administracji publicznej. Autorzy poszukiwali odpowiedzi na pytanie, na ile prawdziwa jest powszechna opinia polskich przedsiębiorców, że jedną z podstawowych barier prowadzenia biznesu w Polsce jest źle działająca administracja publiczna. Wyniki przedstawione w książce są niezwykle interesujące. Urzędnicy źle traktują przedsiębiorców nie tylko z powodu negatywnego wizerunku biznesmenów wśród znacznej liczby Polaków. Równie istotny problem stanowi tożsamość polskich urzędników, którzy wiedzą, kim nie chcą być – urzędnikami z filmów Stanisława Barei, lecz nie bardzo potrafią określić, kim chcieliby być. Polski urzędnik, często zagubiony, pozbawiony pewności siebie i orientacji w rzeczywistości, nie może nikomu pomóc, ponieważ sam potrzebuje pomocy. Jednocześnie polski urzędnik nieustannie jest poddawany eksperymentom, polegającym na próbach przeszczepiania zachodnich wzorców zarządzania do krajowej administracji publicznej, przy czym te wzorce przyjmowane są często niechętnie. Książka adresowana jest do trzech grup odbiorców: 1. naukowców, zajmujących się administracją publiczną i biznesem, 2. studentów administracji publicznej i biznesu, oraz 3. czytelników zainteresowanych sprawami państwa i gospodarki. Przemysław Hensel – dr hab. nauk ekonomicznych w dziedzinie zarządzania, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW, wykładał m.in. w Korei Południowej i Finlandii. Beata Glinka – dr hab., prof. UW, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW, wykładała m.in. w USA, Hiszpanii, Portugalii i na Węgrzech.