OPIS
Zarówno same jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.), jak też organy nadzoru nad nimi oraz sądy administracyjne mają kłopoty z interpretacją ciągle zmieniających się i nowo wprowadzanych przepisów dotyczących funkcjonowania samorządu terytorialnego. Na ich tle ciągle pojawiają się pytania o to m.in. czy j.s.t. może finansować dane zadanie, regulować (i w jakim zakresie) tryb jego finansowania oraz realnie decydować o pobieraniu dochodów. Uogólniając, problem dotyczy tego, na ile samodzielnie samorządy terytorialne mogą decydować o swoich sprawach finansowych.
Autorka w sposób bardzo dokładny wyjaśnia: jakie są lub w jaki sposób wyznacza się (należy wyznaczać) prawne granice podejmowania (swobodnego) przez samorząd terytorialny decyzji legislacyjnych w sprawach finansowych.
Odpowiada więc na pytania: co oznacza samodzielność legislacyjna samorządu terytorialnego, jakie są jej źródła i gwarancje prawne oraz w jakich sferach samorząd terytorialny podejmuje decyzje i w końcu - czym te sfery się różnią; jakie i jakiego typu akty prawnofinansowe podejmowane są przez samorząd terytorialny i jaka jest ich rola; jak pojmować i w jaki sposób operacjonalizować bezwzględny wymóg legalizmu w odniesieniu do stanowienia przez j.s.t. aktów prawotwórczych; jak kształtuje się zakres legislacji j.s.t. w odniesieniu do poszczególnych typów lokalnych aktów prawnofinansowych oraz czy, i ewentualnie w jaki sposób jest on modulowany szczeblem wspólnoty samorządowej podejmującej daną decyzję legislacyjną; jaki potencjalny i realny wpływ na kształtowanie się zakresu legislacji prawnofinansowej j.s.t. ma kontrola i nadzór sprawowane przez regionalne izby obrachunkowe.
Książka otrzymała bardzo dobre recenzje. Polecamy.