OPIS
Pierwsze w Polsce opracowanie poświęcone dziejom, teorii i filozofii japońskiej muzyki dworskiej gagaku uznawanej za najstarszą na świecie do dziś kultywowaną muzykę orkiestrową. Praca zawiera wnikliwą analizę historyczno-teoretyczną gagaku, szczegółowy opis gatunków, instrumentarium, najpopularniejszych tańców i kompozycji z repertuaru dworskiego widowiska, a także charakterystykę prądów filozoficzno-religijnych, mających istotny wpływ na kształtowanie się unikatowego brzmienia muzyki gagaku. Podstawę do napisania tego opracowania stanowią nie tylko studia literatury przedmiotu, ale także osobiste doświadczenia autorki, wywiady z muzykami i znawcami gagaku, co czyni tę pracę interesującą zarówno dla badaczy etnografii muzycznej, jak i każdego entuzjasty kultury Japonii, pragnącego zgłębić tajemnicę wciąż mało znanej w Polsce i na świecie tradycji muzycznej sięgającej korzeniami wielu krajów starożytnej Azji.