OPIS
Stanowi (...) amerykańskiego szkolnictwa wyższego poświęcił pracę Pan Rybkowski, piszący więc o szkolnictwie najwyżej notowanym w rankingach, zatem - z tego przynajmniej punktu widzenia - najlepszym. Autor ten jednak, rzetelnie opisując system tego szkolnictwa, nie poprzestaje na prostej jego rekonstrukcji: już w tytule głównym, zestawiającym dzięki grze słów upadek stopni (naukowych, tak ważnych w naszej rzeczywistości edukacyjnej) i stopnie upadku (szkolnictwa wyższego), daje on sygnał dotyczący problematyczności i "systemu stopni", i systemu szkolnictwa wyższego, który ma upaść w podtytule pracy otwarcie powiadamia Czytelnika o istnieniu jakichś problemów szkolnictwa wyższego uchodzącego z najlepsze w świecie (...). Po książkę tę winni sięgnąć ci, którzy pragną poznać system najlepszego dziś szkolnictwa wyższego, choćby marząc o podjęciu studiów wyższych za Atlantykiem lub śniąc o reformach, jakie należy przeprowadzić, by poprawić system w Polsce dziś istniejący. Oby po nią sięgnęli i jedni, i drudzy, by dostrzec uwarunkowania rozlicznych rozwiązań czyniących amerykańskie szkolnictwo wyższe z pewnością istotnym punktem odniesienia i dla oceny istniejącego w naszym kraju systemu szkolnictwa wyższego, i dla reformatorskich pomysłów zmierzających do jego przebudowy.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Bogdana Szlachty