OPIS
Fritz Todt i Albert Speer - genialni inżynierowie, który swój talent oddali na usługi III Rzeszy. Publikacja Blaine’a Taylora to fascynująca historia rywalizacji technologicznej, w której prześcigali się walczący po obu stronach frontu drugiej wojny światowej.
Dr Todt był sławnym budowniczym pierwszej na świecie sieci superautostrad – Autobahnen – które istnieją i funkcjonują do dziś, a także twórcą niemieckiego Wału Zachodniego (Westwall), czyli systemu fortyfikacji, którego powstanie poprzedziło budowę Wału Atlantyckiego i Wschodniego. Ów twórca wojennych „kwater Führera” oraz schronów dla U-Bootów zginął w katastrofie lotniczej, z którą wiąże się wiele tajemnic, być może w rezultacie spisku – choć Hitler urządził mu oficjalny, państwowy pogrzeb.
Na stanowisku niemieckiego ministra uzbrojenia i produkcji wojennej Todta zastąpił długoletni architekt Hitlera, Albert Speer, któremu po wojnie alianci przypisali „zasługę” przeciągnięcia globalnego konfliktu zbrojnego o co najmniej rok. Speer, określany przez Hitlera mianem geniusza, zaprojektował i nadzorował budowę monumentalnych trybun w Norymberdze, gdzie odbywały się zloty partii nazistowskiej, a których fragmenty przetrwały do dzisiaj. Pomimo nieustannych alianckich bombardowań i radzieckiej ofensywy ze wschodu Speer zdołał utrzymać funkcjonowanie niemieckiej machiny przemysłowej aż do wiosny 1945 roku, mimo że wiele fabryk musiało, i to dosłownie, zejść pod ziemię. Dbał też o finansowanie wznoszenia fortyfikacji i budowy rakiet – broni V, którą atakowano przeciwnika na froncie zachodnim w nadziei na odsunięcie klęski w czasie.
Todt i Speer byli poniekąd filarami, na których wspierał się gmach III Rzeszy w latach zwycięstw i porażek na frontach. Prezentowana książka, zilustrowana ponad 250 zdjęciami, to pierwsza rozprawa, w której przeanalizowano rolę, jaką obaj ci ludzie odegrali w najstraszliwszej wojnie w dziejach ludzkości.