OPIS
Kultura biznesu jest szerokim zagadnieniem dotyczącym zachowań ludzkich w sytuacjach służbowych. Jest pojęciem rozleglejszym niż etykieta. Etykieta to jedynie zbiór zasad, właściwych zachowań w życiu zawodowym i społecznym. Jest międzynarodowo uznanym systemem kurtuazji, który służy tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych. Kultura w biznesie obejmuje natomiast i same zasady, ich opis, i zastosowanie tych zasad w życiu zawodowym. Ujmując to inaczej, etykieta to zasady, które mówią, jak powinno być, a kultura biznesu to stan faktyczny, zarówno obecnie, jak i w przeszłości. W książce autorka porusza zupełnie nowe zagadnienia z obszaru kultury biznesu i kultury na co dzień. Są wśród nich: zasady korespondencji, dawanie i otrzymywanie prezentów, przyjmowanie wysokich rangą gości zagranicznych, różnice kulturowe oraz grzeczność na co dzień. Bardzo szczegółowo opracowała tematy poświęcone kwestiom wizerunku i przyjęć. Opisane przykłady i uwagi dotyczą przede wszystkim sytuacji służbowych, ale odwołania do sfery towarzyskiej znalazły się wszędzie tam, gdzie wymagała tego konfrontacja sytuacji służbowych i prywatnych. W dobie globalizacji i przyspieszonej komunikacji człowiek jest stawiany coraz częściej przed koniecznością konfrontacji własnych norm grzecznościowych z normami obowiązującymi na innych obszarach kulturowych. Brak umiejętności zachowania w kontaktach międzynarodowych w sytuacjach pozazawodowych (np. turystyka) nie skutkuje na ogół poważnymi konsekwencjami. Gorzej, jeśli jesteśmy nieprzygotowani do międzynarodowych kontaktów służbowych. Poruszanie się w obrębie przyjętych kodów zachowania, będących często w sferze podświadomej, daje człowiekowi komfort poczucia bezpieczeństwa. Ten komfort uzyskuje zarówno osoba, która wysyła te sygnały, jak i otoczenie, które je odczytuje. Oczywiście pod warunkiem, że nie nastąpią zakłócenia w postaci manipulacji, czyli działań mających na celu zafałszowanie rzeczywistości. Zwykle, będąc w grupie, która przyjęła te same normy, jesteśmy w stanie odczytać i właściwie zinterpretować wysyłane sygnały. Z tekstu Irena Kamińska-Radomska jest trenerem, wykładowcą i konsultantem z dziedzin etykiety biznesu, protokołu dyplomatycznego oraz wystąpień publicznych. Założyła firmę szkoleniową The Protocol School of Poland, w której do tej pory przekazała wiedzę z tego zakresu kilkunastu tysiącom osób i wprowadziła etykietę biznesu we współczesnej postaci na polski rynek.