OPIS
Naga prawda o rynku muzycznym
Najbardziej wpływowi muzycy niezależni opowiadają o show biznesie „bez kitu”. Mówią zarówno o jego jasnych jak i tych ciemnych stronach. Na 400 stronach książki zamieszczono ponad 50 rozmów z polskimi i zagranicznymi muzykami oraz innymi artystami. Ich wypowiedzi odsłaniają prawdziwy obraz sceny alternatywnej.
Na pytania odpowiadają:
Aga Zaryan
Agressiva 69
Anathema
Anja Orthodox
Apteka
Arch Enemy
Artur Malik
Band of Skulls
Bartosz Szydłowski
Blaze Bayley
Ceti
Chupacabras
Coma
Cree
Czesław Mozil
Farben Lehre
Formacja Chatelet
Happysad
|
Hey
Hunter
Iowa Super Soccer
Jarosław Śmietana
Kapela Ze Wsi Warszawa
Korpiklaani
Ksu
Lech Janerka
Maciej Maleńczuk
Moonlight
Moonspell
Muchy
Myslovitz
New YorkCrasnals
Not
Ocean
Őszibarack
Paprika Korps
|
Pati Yang
Piano Magic
Pidżama Porno
Porcupine Tree
Proletaryat
Przepraszam
Pudelsi
Pustki
Renata Przemyk
Soomood
Stanisław Soyka
Tiamat
T-Love
Tumbao
Tymon Tymański
Vavamuffin
Wu-Hae
|
Pieniądze to temat, który często przewija się w książce i jest poruszany przez wielu artystów. Książka pozwala spojrzeć za kulisy sławy wielu muzyków, a także na całą branżę muzyczną i nabrać do niej chłodnego dystansu.
Wszystkie rozmowy przeprowadzono w latach 2003–2010. Do przeczytania tej książki należałoby zmusić członków każdego nowozałożonego zespołu, którzy chwytają za swoje instrumenty z nadzieją, że w rok, góra dwa, podbiją świat. Z tego, co na kartach tej książki wygłasza Piotr Rogucki, wynika, że jego zespół Coma potrzebował ponad pół dekady, żeby zostać zauważonym. Grupa odniosła sukces dopiero, gdy już praktycznie przestała istnieć.
W książce wypowiadają się muzycy, którzy mają ugruntowaną pozycję na scenie, ale także debiutanci i zespoły, o których słyszeli (na razie) tylko nieliczni. Takie zestawienie starych wyg jak Porcupine Tree z nowymi, niezbyt znanymi jeszcze projektami jak Band Of Skulls, pozwala spojrzeć na karierę muzyków z dwóch perspektyw i objąć wzrokiem całą drogę, jaką ma do przejścia młody ambitny zespół do miejsca, w którym jest obecnie grupa Stevena Wilsona czy Zygmunta Staszczyka.
Wszystkie rozmowy przeprowadziło kilkunastu dziennikarzy niezależnego krakowskiego Radia Bez Kitu – rozgłośni internetowej, która należy do organizacji non-profit. Grabaż z Pidżamy Porno porównał Radio Bez Kitu do pirackich stacji radiowych, które działały na statkach w pobliżu Wielkiej Brytanii i miały znaczący wpływ na historię muzyki.