OPIS
Darkrooms Konrad Pustoła Eseje: Olga Tokarczuk, Alexander García Düttmann To tajemniczy świat, nielegalnych spotkań zakazany dla niewtajemniczonych. Podróż przez ten dziwny i obcy świat jest kusząca wymaga jednak odtrącenia wszelkich dogmatów, zmusza widza do odcięcia się od prywatnej i publicznej oswojonej rzeczywistości i podążenia bez orientacji długim ciemnym korytarzem. Naszym przewodnikiem jest fotograf. Paulina Reiter Redaktor Prowadząca Wysokich Obcasów W przestrzeni nieoczywistej ogromną rolę odgrywa detal. Właściwie cała składa się z detali, które coś znaczą i mają swój ukryty sens. Nieoczywiste wykracza ponad znaczenie. Detal jest kluczem do Tajemnicy. Detal jest narkotykiem wyobraźni. Olga Tokarczuk Realizowana przez Konrada Pustołę seria wielkoformatowych fotografii gra z podwójnym znaczeniem słowa „darkroom” i oznaczanej przezeń przestrzeni. Naturalne skojarzenie z fotograficzną ciemnią przeplata się tu z odniesieniem do istniejących w wielu klubach gejowskich pomieszczeń, gdzie można uprawiać seks, z daleka od oceniającego wzroku społecznego, wciąż jeszcze w Polsce zdominowanego przez normę heteroseksualną. Połączenie tych dwóch skojarzeń nie jest przypadkowe. Odbywający się w ciemni proces wywoływania nowych obrazów, naświetlonych wcześniej na fotograficznej kliszy pozwala myśleć o gejowskim darkroomie jako przestrzeni wywoływania nowych relacji międzyludzkich i redefiniowania pojęć sztywno określających role społeczne i tożsamości jednostkowe, coraz mniej dopasowanych do współczesnej, płynnej rzeczywistości. O alternatywnej przestrzeni polityczności, która stroniąc od wiecowych haseł czy radykalnej publicystyki, w intymnym zaciszu klubu niepostrzeżenie modyfikuje przyjęte kategorie, nawyki, stosunki społeczne i kulturowe. Projekt składa się z serii fotografii przedstawiających puste wnętrza klubowych darkroomów, wykonanych nad ranem po opuszczeniu klubu przez uczestników a przed jego posprzątaniem. Chodzi o pokazanie tej przestrzeni z jej spokojną, choć zarazem niepokojącą energią, niejako ciepłą jeszcze od działań obecnych przed chwilą ludzi. O zajrzenie do środka tego, co zwykle głęboko ukryte, a w związku z tym obłożone niedopowiedzeniami i stereotypowymi wyobrażeniami kulturowymi i wizualnymi - tym razem jednak bez egzaltowanej pruderii lub fałszywej odwagi. O przyjrzenie się fizycznym, przestrzennym uwarunkowaniom alternatywnego sposobu przekształcania rzeczywistości. Zdjęcia zawarte w „Darkroomie” są obietnicą nowego spojrzenia na seksualność rozpiętą między mistyką i nihilizmem. O AUTORZE Konrad Pustoła (1976) – artysta. Skończył nauki ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz Royal College of Art w Londynie. Zajmuje się wizualnym badaniem relacji między przestrzenią publiczną i prywatną. Konsekwentnie bada też możliwości fotografii jako medium analizy i przekazu tej relacji. Współtwórca akcji Tiszert dla Wolności (2004-2006). Autor cyklów fotograficznych i instalacji m.in: Nieskończone domy (2005), S(t)ymulacje (2006). Członek zespołu Krytyki Politycznej. Mieszka w Londynie, pracuje w Warszawie.