OPIS
Płciowość jest bardzo ważną sferą życia człowieka – ma ogromny wpływ na jego postępowanie i dokonywane wybory. Dziedzina ta winna być traktowana z wyjątkową delikatnością i szacunkiem. Niniejszy zbiór scenariuszy dotyczy głównie zagadnień związanych z seksualnością człowieka. Autorki nie obawiają się stawiać młodzieży istotnych barier i wskazywać na ograniczenia, które mają chronić nastolatków przed zranieniem emocjonalnym. Scenariusze zawierają wiele propozycji i rozwiązań metodycznych, które mobilizują wychowanków do refleksji i dają im okazję do wzmocnienia charakteru. Troska o to, by wybory młodych były dobre, aby unikali błędów i mogli śmiało mówić „nie”, stanowi istotne wzmocnienie wychowania prorodzinnego. Holistyczne ujęcie seksualności człowieka pozwoli na odkrycie prawdziwej miłości i doświadczenie jej do końca. Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, pedagodzy i wychowawcy otrzymują przemyślane, sprawdzone w toku kilkunastoletniej praktyki materiały dydaktyczne, które pomogą im w realizacji w praktyce szkolnej tych niełatwych tematów.
SPIS TREŚCI (wybór):
I. We wspólnocie rodzinnej Kim jestem?
9 Kim chcę zostać? (Propozycja lekcji wychowawczej)
13 Czego się obawiam, o co się niepokoję? (2 Lekcje)
15 Chcę kochać samego siebie
20 Jak pokochać siebie?
24 Mój idol, mój autorytet
30 Gdy przeżywam trudności... (2 Lekcje)
33 Na ile jestem dojrzały/a?
36 Wartość życia
40 Czy już wychowuję siebie?
45 Trzeba, ażeby młodość była wzrastaniem
50 Moje sumienie
54 Ster mojego życia: sumienie czy egoizm?
58 Jakie jest i jakie powinno być moje sumienie?
62 II. Budowanie więzi między ludźmi Buduję więź z innymi
71 Moje więzi z innymi
74 Buduję więź nie tylko słowem
79 Nie chcę być egoistą
82 Odczytuję uczucia swoje i innych
85 Chcę być dobrą koleżanką / dobrym kolegą
87 Dojrzewam poprzez koleżeństwo
90 Chcę być przyjacielem
93 Dojrzewam poprzez przyjaźń
96 III. Ciało i płeć człowieka Moja płeć – to cenny dar
99 Mam szansę nauczyć się panowania nad sobą
104 Moja płeć podlega ważnym zasadom
107 Moje ciało ma wielką wartość
114 Uczę się panować nad swoim ciałem
121 Uczę się panowania nad swoimi emocjami
123 Czekam z rozpoczęciem współżycia seksualnego
128 Moje problemy z ciałem i płcią
135 Co mam robić w sytuacji presji seksualnej?
138 Kocham czy pożądam?
143 Nie ulegnę pożądaniu
147 Wpływ filmu na moje życie
151 Co czytam z prasy?
154 Niebezpieczeństwo: pornografia
162 Jakim językiem mówisz o miłości?
167 WIĘZI MIĘDZY CHŁOPAKIEM A DZIEWCZYNĄ Chcę kochać odpowiedzialnie
171 Chcę chronić rozwijającą się miłość
176 Moje zakochanie się
182 Moje randki
188 Czy dorastam już do randek?
195 Pocałunek i co dalej?
199 Jak odnoszę się do dziewcząt / chłopców?
203 Czy kocham prawdziwie?
208 Kiedy moja miłość jest zagrożona?
215 Dowód miłości - miłość czy szantaż?
219 Czy to jest miłość, czy... Egoizm?”
223 Gdy będę narzeczoną / narzeczonym?
227 Ślubuję ci miłość, wierność
231 Chcę być dobrą żoną / dobrym mężem?
234 Kiedy współżycie płciowe może uszczęśliwiać?
236 VI. RODZINA Moi rodzice i ja
241 W mojej rodzinie uczę się miłości
243 Dojrzewam do bycia matką / ojcem
247 Staję się odpowiedzialna/y za życie rodzinne
253 Zdolność przekazywania życia
256 Przygotowuję się do rodzicielstwa
259