OPIS
Teorie mediów obejmują swoim zakresem ogromny obszar – badają medialno-techniczne podstawy kultury, zajmują się krytyką mediów masowych i pytają o „mediację” rozumianą jako pośredniczenie, przekazywanie, przedstawianie czy komunikacja w ogóle. Książka Dietera Merscha przedstawia najważniesze teorie mediów w perspektywie historycznej. Ukazuje estetyczny rodowód pojęcia mediów i jego coraz silniejsze przesuwanie się w stronę języka i techniki. Obecnie – jak dowodzi Mersch – teorie mediów zdobywają rangę ogólnej wiedzy o kulturze, a nawet swego rodzaju filozofii. Dieter Mersch – kierownik katedry nauki o mediach na Uniwersytecie Poczdamskim; w roku 2006 wykładał gościnnie na University of Chicago; w latach 2001–2004 był zastępcą dyrektora Forum w Wyższej Szkole Artystycznej im. Hermanna Muthesiusa w Kilonii; autor kilku książek, m.in. o teorii znaku i performatywności. Główne dziedziny jego naukowych zainteresowań to filozofia mediów, estetyka, filozofia języka i filozofie XX wieku.