OPIS
W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania problematyką skoncentrowaną wokół rozwoju zawodowego. Jest to spowodowane przede wszystkim wzrastającą rolą i znaczeniem personelu, poszczególnych osób w nowoczesnej organizacji. To wyraźny sygnał i dowód na to, że coraz więcej firm dostrzega korzyści wynikające z inwestowania w załogę, którą tworzą zróżnicowaŞni pod względem wiedzy i kwalifikacji pracownicy. Coraz większa liczba meneŞdżerów i pracodawców dostrzega zasadność podejmowania różnorakich działań ukierunkowanych na wzrost kompetencji zatrudnionych ludzi, którzy poprzez swą pracę zwiększą szansę osiągnięcia celów danego przedsiębiorstwa. To zaś, że zdeŞcydowana większość osób odczuwa potrzebę rozwoju i awansu, powinno być poŞstrzegane jako zjawisko naturalne, wkomponowane w filozofię życia i pracy zawoŞdowej większości ludzi, co każdy przełożony i pracodawca powinien uwzględniać w swym działaniu.
W księgarniach i bibliotekach jest wiele pozycji, które dotyczą kwestii ludzŞkich. Podnoszone są w nich sprawy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Traktują o potrzebie i możliwościach przeobrażeń pracowniczych na początku XXI wieku. Rozwój zawodowy prezentowany jest w zróżnicowany sposób; optyka poŞstrzegania nawet tych samych zjawisk jest zróżnicowana. Takiemu stanowi rzeczy nie ma się co dziwić, głównie dlatego, że podmiotem są pracownicy, którzy w każŞdym układzie i okolicznościach charakteryzują się odmiennością.
Proponuję czytelnikom kolejną monografię, która dotyczy kwestii związanych z rozwojem zawodowym. Czynię to głównie dlatego, że na sprawy ludzkie można patrzeć z różnych punktów widzenia. Dzięki kilkuletniej praktyce w prowadzeniu zajęć z przedmiotu rozwój zawodowy, liczne dyskusje ze studentami, zrozumiałem, że problematyka poruszanych spraw jest dość szeroka, a ocena przyjmowanych rozwiązań zawsze wzbudza kontrowersje. Możliwe są różnorodne spojrzenia, a i interpretacja poruszanych kwestii nie zawsze trwale wpisuje się w politykę perŞsonalną firmy. W tej sytuacji niniejsza publikacja jest dowodem, że sprawy praŞcownicze są nadal interesującym obszarem naukowej penetracji. Za poruszeniem pewnych kwestii przemawiały także zmieniające się warunki funkcjonowania orŞganizacji, które wymuszają potrzebę ciągłego dostosowywania przyjmowanych rozwiązań do rzeczywistości i wyzwań przyszłości. Aby być elastycznym, należy korzystać z wielu opracowań, w tym także z doświadczeń nauczycieli akademickich.