OPIS
W książce poruszono kwestię funkcjonowania szkolnego dzieci o różnym poziomie samodzielności, która ujmowana jest w sposób szeroki i wielopłaszczyznowy. Na podstawie podłużnych badań wyselekcjonowanej grupy dzieci autorka dowodzi, że różny jest poziom niezależności dzieci w okresie przygotowania do szkoły, w związku z tym rozpoczynają one edukację w szkole z odmiennym zakresem umiejętności. Inny jest więc poziom ich gotowości do realizacji kolejnych zadań w klasie pierwszej. Następnie dokonuje opisu funkcjonowania uczniów mniej i bardziej samodzielnych w różnych sytuacjach zarówno szkolnych, jak i pozaszkolnych. Na podstawie analizy losów uczniów pokazuje stopień gotowości do przekroczenia kolejnego progu i podjęcia kształcenia systematycznego w klasie czwartej. Szczególnie koncentruje się na pokazaniu sytuacji szkolnej i trudności w realizacji zadań szkolnych dzieci o niskim poziomie niezależności. Śledząc losy dzieci analizie poddaje wybrane czynniki ich rozwoju, skupiając się na omówieniu sytuacji rodzinnej i szkolnej, pokazując zmiany, jakich doświadcza współczesne dziecko.
Książka skierowana jest do nauczycieli pracujących na różnych poziomach edukacji, do rodziców chcących świadomie wspomagać rozwój swoich dzieci, studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich, a także wszystkich zainteresowanych stymulowaniem rozwoju dziecka.