OPIS
Monika Szmyt absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktorantka w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki UAM. Studiowała w School of African and Oriental Studies w Londynie. Autorka licznych tekstów o sztuce i kulturze chińskiej, publikuje m.in. w czasopismach: „Czas Kultury”, „Autoportret”, „Arteon”. Zajmuje się problematyką modernizacji chińskiej sztuki oraz recepcją współczesnej chińskiej twórczości artystycznej w Europie.
Przedmiotem pracy są nowe trendy w sztuce chińskiej, które pojawiły się na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza. Autorka umiejętnie i kompetentnie przybliża czytelnikowi kanony tradycyjnej sztuki chińskiej, przedstawia syntetycznie najważniejsze aspekty historii Chin oraz wskazuje, jak - w dialektyce lokalnej tradycji oraz zachodnich wpływów - wyłonił się fenomen współczesnej chińskiej twórczości artystycznej. Jest to monografia w dużej mierze pionierska - w światowej literaturze przedmiotu można znaleźć niewiele opracowań poświęconych współczesnej kulturze artystycznej Chin, która jest bez wątpienia terra incognita dla człowieka Zachodu.