OPIS
Książka rozważa istotne zagadnienia reformującego się szkolnictwa powszechnego:
• podstawę programową kształcenia ogólnego - nie w pełni jest ona tym, czym miała być;
• standardy wymagań egzaminacyjnych - tylko pozornie normują testy stosowane na egzaminach zewnętrznych;
• testy - dostarczają innej wiedzy o uczniowskich umysłach niż oceny wewnętrzne i nie powinny ich wypierać;
• trudności stwarzane przez gimnazjalistów - choć mają one różną genezę, to zapobiegają im podobne środki, których wspólnym mianownikiem jest szacunek dla uczniowskich roszczeń;
• warunki kształcenia - oprócz korzystnych obserwuje się niekorzystne, a systemowi oświaty jeszcze daleko do znalezienia nowego stanu równowagi po wstrząsie wywołanym przez reformę.
Książka zawiera śmiałe interpretacje oparte na gruntownych danych empirycznych. Zainteresuje teoretyków i praktyków oświatowych, a także opinię publiczną, która docenia wpływ szkolnictwa na przyszłość kraju.