OPIS
Współczesne przedsiębiorstwo podlega istotnym zmianom, które dotykają wszystkich kluczowych zagadnień jego funkcjonowania. Jaka jest istota przedsiębiorstwa, jakie są motywy powstawania przedsiębiorstw, czy można określić granice przedsiębiorstwa, jak przedsiębiorstwo działa na rynku, jak reaguje na zmianę otoczenia, jak może dokonywać wyboru dróg rozwoju – oto przykładowe pytania, które podejmowane są w niniejszej publikacji.
Zespół autorski książki to głównie pracownicy Katedry Analizy Działalności Przedsiębiorstwa piszący pod kierunkiem prof. dr. hab. Stanisława Kasiewicza i dr. Henryka Możaryna, którzy włączyli się do tej aktualnej dyskusji na temat sposobu pojmowania i uprawiania teorii przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych.
W zamyśle autorów wizja teorii przedsiębiorstwa zaprezentowana w publikacji jest odmienna od ujęcia przedstawionego w licznych wydanych podręcznikach.
Problematykę teorii przedsiębiorstwa omówiono w sześciu rozdziałach. Dotyczą one następujących zagadnień:
– kategorii przedsiębiorstwa jako obiektu badań naukowych (istota, granice, rola, rodzaje przedsiębiorstw, cele i przesłanki tworzenia przedsiębiorstw)
– zasobów przedsiębiorstwa jako fundamentu skutecznego i efektywnego działania przedsiębiorstw na rynku (zmieniająca się rola zasobów przedsiębiorstwa i ich alokacji według kryteriów rynkowych)
– budowania systemu motywacyjnego przedsiębiorstw adekwatnego do wykorzystywanych zasobów i wyzwań rynkowych
– kluczowych mechanizmów działania przedsiębiorstwa, w tym analizy uwarunkowań, wyboru mierników oceny działalności, przeprowadzania restrukturyzacji i informatyzacji
– poszukiwania dynamicznych dróg rozwoju przedsiębiorstwa i możliwości ich sfinansowania
– rozpoznania najważniejszych charakterystyk przedsiębiorstwa przyszłości.
Skrypt ma charakter monograficzny i jest przeznaczony przede wszystkim
dla studentów studiów ekonomicznych zajmujących się zagadnieniami
przedsiębiorstwa i pracowników sektorów gospodarczych, którzy starają się odkryć i samodzielnie zinterpretować mechanizmy rozwoju i funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.