OPIS
„Tropione w tej pracy przejawy nowatorstwa pedagogicznego wpisują się we współczesne nurty pedagogiki postmodernistycznej. Odnajdujemy w nich przestanki teoretycznych założeń dzisiejszej antypedagogiki, pedagogiki dialogu, pedagogiki wyzwolenia czy współczesnej edukacji ekologicznej, pozostającej w służbie wcielanej w życie koncepcji zrównoważonego rozwoju. Wskazanie polskich korzeni niektórych współczesnych dążeń pedagogicznych jest oryginalnym wkładem Autorki do nauk o wychowaniu. (...) Praca wyróżnia się poprawnością merytoryczną i metodologiczną. Na podkreślenie zasługuje wzorcowe sporządzenie aparatu dowodowego w postaci przypisów i odsyłaczy do źródeł oraz bibliografii. (...) Może z powodzeniem pełnić rolę książki pomocniczej w studiach z zakresu historii wychowania, pedagogiki i socjologii wychowania.”
Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Wieczorka
„Książka dr Edyty Wolter pt. Inwencje wychowawcze jest wieloaspektową refleksją naukową nad problematyką edukacyjną, w której eksponowane są możliwości rozwoju współczesnej edukacji z wykorzystaniem teoretycznych i praktycznych doświadczeń historycznych. Odwołanie się do wielu źródeł i opracowań, przy krytycznym i dialogowym podejściu sprawia, że praca ta w oryginalny sposób wpisuje się w obszar poszukiwań i dyskusji nad nowym kształtem reformowanej edukacji. (...) Jest wyrazem uprawiania nie tylko nowoczesnej historii wychowania (która odchodzi od tradycyjnych kręgów badawczych i narracji), lecz także współczesnej humanistyki, która oczekuje od autora ujawnienia swojego zaangażowania poznawczego. (...) Oryginalność książki przejawia się w odejściu od klasycznej narracji historycznej (w której narracja osadzona jest m.in. na osi chronologicznej) i umiejętnym łączeniu współczesnej narracji historycznej z literacką.”
Z recenzji prof. dr hab. Alicji Kicowskiej