OPIS
W czwartym roku funkcjonowania polskich przedsiębiorstw na jednolitym rynku europejskim jako pełnoprawnych podmiotów tego rynku czujemy się uprawnieni do podjęcia próby odniesienia się do pojęcia ”biznes europejski” z perspektywy polskiego przedsiębiorstwa.
Biznes europejski oznacza różne formy przedsiębiorstw lub przedsiębiorczości na terenie Unii Europejskiej. Są to przedsiębiorstwa i przedsięwzięcia o różnej wielkości i o różnej strukturze, zaangażowane w prowadzenie działalności przynoszącej zyski w jednym z regionów europejskich lub pomiędzy regionami europejskimi1.
Dyskusje na temat podstaw i aktualnych problemów eurobiznesu można odnieść do szerszej problematyki definiowanej jako biznes międzynarodowy. Szerszej, ponieważ biznes międzynarodowy oznacza przedsiębiorstwa i ich działalność przynoszącą zyski (biznesową), przekraczającą granice narodów i kultur lub podejmowaną ponad tymi granicami2. Podobnie jak w biznesie międzynarodowym, gdzie przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku międzynarodowym musi zmierzyć się z warunkami konkurowania, które ulegają ciągłym zmianom, oraz wpisać się w tendencje zmian, tak w biznesie europejskim przedsiębiorstwo staje wobec zmian i tendencji w otoczeniu, jakie stwarza rynek unijny w całej jego złożoności i specyfice.