OPIS
Książka jest kontynuacją i rozwinięciem zagadnień przedstawionych w opracowaniu ”Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim”. O ile w tamtym opracowaniu prezentowane są najnowsze wyniki studiów i badań na pograniczu polsko-czeskim, to w tej książce znajdują się artykuły, komunikaty z badań i studia omawiające warunki, problemy i poczynania w zakresie socjalizacji i edukacji dzieci i młodzieży w kilku państwach europejskich - w Polsce, na Białorusi, w Czechach, na i na Łotwie. Na tym tle nakreślone są zagadnienia kształtowania (się) tożsamości.
Obie książki o socjalizacji i tożsamości zawierają sporo ważnych informacji o sprawach i problemach aktualnych - dziejących się w ostatnich latach i wciąż wyznaczających życie dzieci i młodzieży. Stan wielu spraw socjalizacji, edukacji, funkcjonowania społecznego w środowiskach wielokulturowych okazuje się wciąż daleki od oczekiwań. Nadzieje związane z integracją w ramach Unii Europejskiej spełniają się z trudem, międzynarodowe regulacje wprowadzane bywają opieszale, niekiedy bez zrozumienia ducha tych regulacji i bez dobrej woli. Pojawiły się nowe zjawiska i problemy - np. sytuacja społeczna imigrantów, problemy edukacyjne dzieci imigrantów, niechętny stosunek do grup napływowych. Dostrzeżone zostały zachowania świadczące o celowej, zamierzonej izolacji kulturowej niektórych autochtonicznych - od wieków osiadłych - grup mniejszościowych. Ożywają dawne demony, rodzą się nowe konflikty. Egzemplifikacje przedstawione zostały w niektórych tekstach w tej książce.