OPIS
Czytelnicy i studenci otrzymują oto godny uwagi materiał na temat pedagogiki specjalnej opracowany przez dr Małgorzatę Kupisiewicz. Pomysłodawczyni i zarazem Autorka wybrała i opracowała a ponadto skomentowała - co zasługuje na specjalne podkreślenie - niemal wszystkie publikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, jakie ukazały się w latach 1945-2003 w czołowych polskich periodykach ogólnopedagogicznych, tzn. w „Edukacji”, „Kwartalniku Pedagogicznym”, „Nowej Szkole” i „Ruchu Pedagogicznym”. Dzięki temu powstał unikalny przegląd problematyki, jaką polscy, a częściowo również zagraniczni pedagogowie specjalni poruszali w tych periodykach. Ukazana została także droga, jaką pedagogika specjalna przebyła w ciągu ponad półwiecza, m.in. od segregacji do integracji, od wąsko rozumianej terapii do profilaktyki.
Nie wątpię, że opracowany przez dr Małgorzatę Kupisiewicz materiał okaże się pomocny nie tylko historykom pedagogiki specjalnej, lecz również przedstawicielom jej różnych działów, od resocjalizacji po pedagogikę terapeutyczną dzieci przewlekle chorych. Uważam, że przedstawione opracowanie zawiera cenny materiał poznawczy.
Dr hab. prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej
Urszula Eckert