OPIS
Przeznaczenie
Program komputerowy Wspomagający Rozwój narodził się z wiedzy, doświadczeń w pracy i obserwacji rozwoju dzieci. Jest to program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich uczniów w wieku 5-15 lat w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie.
Zawartość merytoryczna
Jest wynikiem zbierania wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku, ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak również z dziećmi wybitnie zdolnymi. Oparta jest o wiedzę teoretyczną zawartą w wielu publikacjach naukowych na temat rozwoju dzieci oraz o metody i formy pracy wypracowane przez autorkę. Główną koncepcją jest Trening Globalny Wspierania Rozwoju dzieci i młodzieży. Program Komputerowy realizuje zadania Treningu Globalnego i zawarty jest w jego strukturze. Traktowany jest jako narzędzie pomocnicze do osiągania sukcesu, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia i jego umiejętności. Program jest przeznaczony do realizacji w szkole, wraz z nauczycielem jako towarzyszem treningu, który wzmacnia sukcesy, wspiera porażki poświęca uwagę i czas. Program zalecany jest również do realizacji w warunkach domowych przy udziale rodziców i opiekunów, jako kontynuacje procesu rozwijającego prowadzonego przez szkołę.
Ćwiczenia
umiejętności językowe
czytanie i słuchanie ze zrozumieniem
zdolności wzrokowo-słuchowe
wyobraźnię
koncentrację uwagi
spostrzegawczość i szybkość reakcji
myślenie logiczne
umiejętności pamięciowe
liczenie i myślenie matematyczne
Zastosowanie
Program powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jest w szczególności przydatny w przypadkach:
dzieci z problemami szkolnymi powodującymi trudności, deficyty, frustracje, brak równowagi emocjonalnej, brak motywacji do nauki
dzieci z dysleksją
dzieci nadpobudliwie psychoruchowo
dzieci z problemami ruchowymi oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
dzieci zdolne mogą dzięki Programowi komputerowemu wspierającemu rozwój przyspieszyć tempo nauki
Deficyty najczęściej występujące u dzieci:
brak koncentracji uwagi
brak koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
słabe procesy pamięciowe
powolny proces przetwarzania informacji
zaburzona analiza i synteza wzrokowa i słuchowa
nadpobudliwość psychoruchowa
brak równowagi emocjonalnej
brak sukcesów szkolnych, frustracje, brak motywacji do nauki
Zastosowane metody
Do opracowania programu wykorzystano techniki pracy terapeutycznej oparte na metodach:
Metody Dobrego Startu
Sensorycznej Integracji Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
Metody 18 struktur Wyrazowych
Metody relaksacyjne – muzykoterapia
Realizacja ćwiczeń w Programie Wspierającym Rozwój to trening sensoryczny przygotowujący Centralny Układ Nerwowy do pracy intelektualnej.