OPIS
Kanon lektur szkolnych zawiera w sobie konkretne pozycje, od lat omawiane na różne sposoby. Są to książki mniej lub bardziej poprawne politycznie i obyczajowo – w szerokim znaczeniu tego słowa. Seria „Literatura i kontrowersje” przedstawia książki, które w znaczący sposób wpłynęły na rozwój literatury, rynek wydawniczy albo nawet losy konkretnych osób, a o których nie mówi się w szkole, a często również poza nią, albo mówi się bardzo mało. Przedstawia i omawia publikacje, które stworzyły nowy obraz współczesnej literatury, często mroczny i niechętnie omawiany, choć chętnie podglądany. Traktuje o książkach „przeklętych” z różnych powodów – często bardzo subiektywnych. Opowiada o książkach „wybranych” i „dla wybranych”, książkach „nieprzyzwoitych”, „niegrzecznych” i „nie pięknych”, ale wartościowych, ponieważ odsłaniających drugą naturę literatury. Tej literatury, która z kolei obnaża drugą naturę człowieka. W publikacji przedstawiono m.in. wizerunki Jamesa Ballarda, Irvine’a Welsh’a, Moniki Arac de Nyeko, Bretta Eastona Ellisa, Anthony’ego Burgessa, Williama Burroughsa, Ernesta Hemingwaya, Philipa K. Dicka i.in.