OPIS
Przedstawione w pracy zbiorczej artykuły stanowią wybrane i wnikliwie zrecenzowane wystąpienia uczestników XX Sekcji o nazwie „Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym", obradującej na IV Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym w Olsztynie we wrześniu 2001 r., którego myśl przewodnia brzmiała: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Sekcji XX przewodniczyli: prof. zw. dr hab. Wacław Strykowski (UAM) oraz redaktor niniejszej pracy zbiorczej. W ogólności zaprezentowane w Sekcji XX prace można podzielić na: teoretyczne i empiryczne. W przedstawionych koncepcjach pedagogikę medialną postrzega się jako naukę interdyscyplinarną o kontrolowanym i intencjonalnym oddziaływaniu i wykorzystaniu mediów w rolach dydaktycznych i wychowawczych. Dyskusja prowadzona w przedstawionych pracach pozwoliła na sformułowanie zasad właściwego wykorzystania złożonych mediów elektronicznych we wspmaganiu procesu kształcenia, właściwego korzystania z mass mediów w czasie wolnym oraz zwrócenia uwagi na potrzebę konstruowania przez pedagogów programów profilaktyczno-wychowawczych oraz programu pedagogizacji rodziców, mających na celu ochronę dzieci przed negatywnym wpływem mediów.