OPIS
Niniejszy tom jest syntetyczną prezentacją wyników aktualnych badań, rozważań pracowników naukowych oraz praktyków, których zainteresowania koncentrują się wokół trudności wychowawczych oraz zaburzeń w różnych grupach wiekowych. Zebrane refleksje, przemyślenia i eksplanacje empiryczne stanowią zbiór wypowiedzi bardzo zróżnicowanych tematycznie, jednakże wspólną cechą wszystkich tekstów jest to, iż ich Autorzy dostrzegają w swojej pracy różne rodzaje dewiacji. Może to prowadzić do stwierdzenia, że współczesny świat jest zły, a pedagogika zmierza ku upadkowi – tak jednak nie jest. Po pierwsze – w analizach teoretycznych i empirycznych polskich pedagogów dostrzega się korzystanie z doświadczeń innych badaczy – wymiana myśli, głównie z naukowcami zagranicznymi, zarówno z Zachodu jak i z państw ościennych, pozwala na głębsze poznanie niepokojących zjawisk i zaburzeń, a co za tym idzie – na racjonalniejsze konstruowanie teorii naukowych. Po drugie – dokonywane są rozliczne diagnozy aktualnych zachowań dewiacyjnych i związanych z nimi problemów pedagogicznych. Dostrzegalna jest zmiana w ich zakresie i należy stwierdzić, że nowe zaburzenia w zachowaniu, znane do niedawna bardzo, pobieżnie, stają się problemami badawczymi. Dotyczy to takich zjawisk jak: uzależnienie od automatów do gier, od narkotyków, problematyka dzieci ulicy czy kwestie związane z nosicielami wirusa HIV. Pedagodzy-badacze podejmują zatem aktualne wyzwania, starając się nadążyć za nieustannie zbyt szybkim postępem cywilizacyjnym i jego konsekwencjami, wyrażającymi się właśnie w dewiacjach. Po trzecie – wielu pedagogów, także praktyków, podejmuje trud przezwyciężania w codziennej pracy wskazywanych problemów. Zatem nie tylko powstają analizy teoretyczne niepokojących zjawisk, ale i konkretne propozycje naprawcze.
Mam nadzieję, że niniejszy tom przyczyni się do rozszerzenia wiedzy w zakresie dewiacji i zaburzeń współczesnego świata zaprezentowanych w wypowiedziach Autor ów oraz zwróci uwagę Czytelnika na dominujące zjawiska, wymagające namysłu teoretycznego i empirycznej eksplanacji.
Małgorzata Prokosz