OPIS
Współczesne nauczanie Mechaniki Ogólnej, zwanej również Mechaniką Teoretyczną, Mechaniką Newtona, musi uwzględniać olbrzymi rozwój dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn, jaki dokonał się w ostatnich dwudziestu latach, a zwłaszcza powszechne zastosowanie metod komputerowych w mechanice konstrukcji. Współczesny inżynier mechanik nie musi już posiadać biegłości w rozwiązywaniu złożonych zadań Mechaniki. W ramach studiów studentom wystarczy przekazać tylko podstawową wiedzę teoretyczną, ilustrowaną niezbyt złożonymi przykładami. Wiedza ta ma umożliwić przyszłym inżynierom mechanikom poprawne rozeznanie możliwości oraz poprawne korzystanie z profesjonalnych systemów komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji (CAD).
Ogromna ilość wiedzy z coraz to nowych przedmiotów, którą studenci muszą wchłonąć w czasie studiów na wydziałach mechanicznych, powoduje ciągłe zmniejszanie liczby godzin wykładów i ćwiczeń, m.in. z Mechaniki Ogólnej. Stanowi to znaczącą trudność zarówno dla nauczycieli, którzy tę samą, a nawet większą ilość materiału muszą wyłożyć i przećwiczyć w zmniejszonej liczbie godzin, jak i dla studentów, którzy mają trudności z percepcją pospiesznie przekazywanej im wiedzy. Jednocześnie współczesnym studentom nie wystarcza już czasu na studiowanie zbyt obszernych, a często zbyt trudnych podręczników z zarówno przez wykładowców, do nauczania przedmiotu techniką audiowizualną, jak i przez studentów, do przygotowywania się do kolokwiów i egzaminów, bez konieczności opracowywania własnych konspektów. Węższa, wewnętrzna kolumna zawiera komentarz kontekstowy, wyjaśniający i uzupełniający. Do nauczania przedmiotu techniką audiowizualną wystarczy powielić kolumny w ramkach na folie, stosując powiększenie 1,6 raza.
Niniejszy podręcznik jest przeznaczony dla nauczycieli i studentów wydziałów mechanicznych politechnik. Wyłożono w nim komplet podstawowych zagadnień z mechaniki punktów materialnych i ciał sztywnych. Szczególną uwagę zwrócono na modelowanie układów mechanicznych oraz interpretacje fizyczne. Poszczególne zagadnienia, nawet te bardzo trudne, ujęto w znacznym stopniu oryginalnie, nowocześnie, syntetycznie i przystępnie, stosując bogatą ilustrację graficzną. Zaletą podręcznika jest również konsekwentny i korzystny pod względem dydaktycznym system oznaczeń. Teorię zilustrowano kilkudziesięcioma przykładami. Są to rozwiązane zadania, które mają charakter standardowy w nauczaniu mechaniki ogólnej.
Niniejszy podręcznik jest poprawioną wersją poprzedniego podręcznika autora: Mechanika. Statyka, Kinematyka, Dynamika. DWE, Wrocław, 2000.
Autor