OPIS
Książka ta otwiera cykl podręczników gimnazjalnych, opatrzonych wspólnym tytułem ŚWIAT W SŁOWACH I OBRAZACH, opartych na programie o tym samym tytule. Ma charakter propedeutyczny wobec treści wprowadzanych w klasach 2. i 3. tego cyklu. d i zawartość podręcznika sygnalizują tytuły rozdziałów: "W królestwie narratora" (teksty epickie), "W głąb uczuć i myśli" (wiersze liryczne), "Świat na scenie" (dramat i teatr), "Świat na ekranie" (kino, film, scenariusz, scenopis, adaptacja), "Świat na szpaltach" (prasa, media). W myśl zasady respektowanej w całym cyklu, książkę otwiera rozdział "Początki świata, początki słowa", skupiający teksty biblijne, mitologiczne i wczesnośredniowieczne. Wszystkie podejmowane w tej klasie wątki i tematy powrócą, zaopatrzone w materiał do głębszej refleksji, w podręcznikach dla klas następnych. Liczne konteksty; plastyczne, filozoficzne, historyczne, publicystyczne i inne; sprzyjają naturalnemu integrowaniu treści humanistycznych. Książka zbudowana jest tak, by kształtowała nie tylko literacki, ale także estetyczny smak młodego odbiorcy, nie tylko w sferze języka, ale i sztuk plastycznych. Liczne ilustracje-reprodukcje istnieją w stałym "dialogu" z tekstem literackim. W ramach kształcenia kulturowego książka wprowadza w świat teatru i filmu. ólne rozdziały są zamknięte zestawami powtórzeniowych zadań i poleceń, a na końcu książki, jako podsumowanie "wiedzy gotowej", zamieszczono "Słowniczek terminów literackich i kulturowych".odręcznika przygotowano obudowę internetową, która jest przeznaczona zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Ma ona konstrukcję odpowiadającą spisowi treści podręcznika i jest ściśle z nim związana.